Mercedes Sprinters van Bruder ombouwsels Rolf

Toon hier jouw bouwverslag al jouw overige modelbouw
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Mercedes Sprinters van Bruder ombouwsels Rolf

Bericht door Rolf »

Heb er even overgedacht hoe dit onderwerp aan te vliegen. Met de komst van de nieuwe Sprinter van Bruder en de voorraad oude en de diverse ombouwmogelijkheden en toepassingen zal ik er vermoedelijk meer dan 1 maken. Voor elke Sprinter dan een ander topic leek me te veel van het goede. Ik hoor wel van de moderator als het niet goed is.

Ik heb in mijn andere verzameltopic (daar blijven nu de personenauto's en niet Sprinters etc in) al een keer de nieuwe Sprinter omgebouwd in een dag. Deze heeft in Dortmund zijn diensten bewezen en heeft inmiddels een ander baasje.

Afbeelding

De nieuwe Sprinter ga ik nu weer ombouwen als voertuig voor mijn YouTube kanaal maar dan wel iets anders.
Eerst wilde ik hier helemaal geen bouwverslag van maken. Het is in eerste instantie geen model zoals we hier gewend zijn te bouwen. Het gaat puur om een functionele reklamedrager. Maar dan is het dus wel weer functiemodelbouw. Het is de bedoeling dat de bus ook voorzien gaat worden van mogelijkheden een camera te dragen en ook deze op afstand te bedienen. Dit puur om een ander soort beelden te kunnen maken van een rij dag.

In de toekomst is het dan ook de bedoeling hier wat andere Sprinter bouwsels neer te zetten. Heb zoals gezegd er nog een aantal liggen en ook nog e.e.a. aan 3D printbestanden en vooral ideeën .
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Mercedes Sprinters van Bruder ombouwsels Rolf

Bericht door Rolf »

Ik heb vandaag een heel mooi kado gekregen van een modelbouwvriend die ik weleens een beetje help met zijn projecten. Dit stelt mij in de gelegenheid om mijn camerabus naar wens te maken voor Achterhook RC Video 2.0 zeg maar.....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De bedoeling is het de bus uit te rusten met diverse bevestigingspunten voor de camera al dan niet beweegbaar. Hiermee wil ik een dynamiek aan mijn films toevoegen. Denk aan achtervolging, tegemoet rijden, 360 graden beelden etc etc. Ongekend in de RC truckwereld ;)

Afbeelding

Ik maak hier dus een verslag van nu maar als camera wagen. Dit is dus voor mij goed en passend omdat het "scale" gehalte en versieringen etc niet zo belangrijk zijn. Ik ga het dasboard bijvoorbeeld niet detailleren en ik denk niet dat er licht in komt. Dit verstoord alleen maar de opnames.

Mogelijk kan iemand wel wat met mijn overige oplossingen en gebruikte onderdelen.

Ik heb van de sloop (klein uurtje) geen verdere beelden gemaakt. Ik heb gewoon het filmpje op You tube gevolgd van Sven Grundmann.

https://www.youtube.com/watch?v=erzMqzlAObs

Heb ik lipjes afgebroken? ....JA ZAT! Erg? Nee hoor. Ik heb er veel niet meer nodig. De voorbumper en de stukken onder de deuren moeten wel weer goed in elkaar dadelijk maar ach, komt goed!

Afbeelding

Afbeelding

Ik had al eens aangegeven dat bij de nieuwe Sprinter de cabine en het laadgedeelte niet geheel met elkaar verbonden waren. Ik heb dit nu dus rondom met sekonden gel lijm gelijmd.

Afbeelding

Deze al vast eens in tweeën gekapt met de japanse vriend.

Afbeelding

Voor de aandrijving heb ik een aantal 25MM gearmotoren besteld. Omdat ik geen idee had wat voor een toerental ik nodig had heb ik er een paar meer besteld. 400 500 640 en 1000 rpm. Voor de testopstelling eerst maar een 500 rpm erin. Ik had ook nog een Robbe rookie regelaar liggen, die moet ik ook maar eens gaan gebruiken cq uitproberen....

Wat loopt dat mooi zeg! Heel rustig, stil (das wel handig met de camera) en ongeveer zo snel als een truck met gearmotor/1e versnelling tamiya bak etc...
Mogelijk test ik ook nog met de 640 rpm variant zodat ik wat meer inhaal snelheid heb. De bus gaat natuurlijk ook nog wat zwaarder worden dan alleen een kaal chassis.

Afbeelding

Ik heb het originele kunststof cardan gebruikt. Het is een 3mm gat maar met beleid gewoon opgeboord naar 4mm die de motoras heeft.

Afbeelding

Dan kan hier de zaag nu ook in!!!

We zijn aan de slag!
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Mercedes Sprinters van Bruder ombouwsels Rolf

Bericht door Rolf »

Afbeelding

Chassistijd. Het chassis van de WPL D12 ben ik "vakkundig" aan het uitelkaar zagen.... Met die japanner!

Afbeelding

Ik had schokdempers besteld van WPL. Zijn op zich eigenlijk meer hulpveren want dempers zijn het niet. Maar gezien het te verwachten gewicht en mijn ervaring met de eerste bus met standaardvering hoop ik dat ze net dat beetje helpen. Ik ga ook nog kijken of ik misschien wel wat gewicht onderin toevoeg gezien de spullen die op het dak gaan komen.

Bovenstaand de leveromvang. Er zit 1 stel afstandbusjes bij maar mooier is als aan het chassis dat ook zou zitten.

Afbeelding

Daar heb ik dan weer zo'n rommeldoosje voor.

Afbeelding

2 stuks paraat.

Afbeelding

Vlak kantje aan vijlen en het past.

Afbeelding

Afbeelding

Dan komt het aanpassen aan de onderzijde van de bus en de onderzijde van de bus aanpassen en weer vice en ook versa. Denk eraan, bijdremelen of aanzagen is moeilijker dan je denkt.

Afbeelding

Met als resultaat een mooi ladder chassis.

Afbeelding

Afbeelding

Hier ook weer iets anders gewerkt dan bij de eerste bus. Het chassis is wat langer gelaten en de originele gaten gebruikt met ook weer 2 busjes uit het bakje. Evolutie is dat!

Afbeelding

Voor een paar dubbeltjes koop je bij Ali er van deze motorsteunen bij. Had al wat 3D modellen gezocht maar niets direct bruikbaars. Bovendien haal je met 3D print niet dezelfde stevigheid bij dit design. Dan moet je meer een koker met vleugels maken. Ook kun je door deze plaatsing de originele cardanas gebruiken en maak je deze niet onnodig lang.

Afbeelding

Afbeelding

Aan de binnenzijde een styreen 3 mm plaatje gemaakt voor de stevigheid. De vloer, eigenlijk het hele model, is wel behoorlijk dun wat dat betreft.

Afbeelding

Afbeelding

En de motor geplaatst en de kabels mooi kort door de steun. Dit zijn niet de definitieve motorkabels maar het kan zo wel.

Afbeelding

Van de zijkant, op gelijke hoogte, zie je er bijna niets van. De motor krijgt nog een kleurtje, dat wel, maar stoort in ieder geval niet en beperkt de bodemvrijheid niet te veel. Voor zal de bus nog lager zijn dus.

Eigenlijk kan hij dus nu al rijden!
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Mercedes Sprinters van Bruder ombouwsels Rolf

Bericht door Rolf »

Verder met het chassis, de voorzijde van de bus.

Afbeelding

Je dremelt zo een hoop weg en je moet ook oog blijven houden voor de montage dadelijk. Ook is de flex zo open erg groot.

Afbeelding

Dus maar even een flinke plaat erin gezet die de basis bij elkaar en op zijn plaats gaat houden.

Afbeelding

Uitlijnen in de binnenspatborden van de voortrein.

Afbeelding

2x het zicht van boven, de binnenzijde dus.

Afbeelding

Zit er mooi in. Voor de liefhebbers.... Laat bij het dremelen aan de voorzijde in het midden achter de bumper iets meer staan van de bodemplaat. Dus geen rechte lijn dremelen. Dan heb je iets meer vlees voor een M3 boutje. Ik heb nu M2 genomen.

En dan passen onder de bus....

Afbeelding

Potveredrie..... Waarom niet eerst naar de oude foto's gekeken oen! De chassisbalken van de voortrein komen niet onder de laadbak en dat wilde ik wel voor de stevigheid. Als ik de oude foto's bekijk heb ik daar het chassis ook op een andere plek gedeeld.

Afbeelding

Dus chassis 2

Afbeelding

Links oude en rechts nieuw. Ik heb dus nu ook als het ware overlappend gedeeld. De "ogen" aan het achterchassis zitten ook voor. If you know what i mean...

Afbeelding

Onder de laadbak dus 2 boutjes en 1 in het midden.

Afbeelding

Aan de voorzijde dus de 2 M2 boutjes. Hier zou ik dus iets meer "laten staan" van de bodemplaat.

Afbeelding

Bij het passen en meten ook zorgen dat de boel op zijn plaats blijft zitten anders dremel je zo teveel weg of boor je het gat niet op de juiste plek.

Afbeelding

Dan even de "stand" proberen. Ook een deur erin gezet. Hij staat relatief hoog maar is ook nog leeg. Ook is een lagere stand problematischer aan de voorzijde omdat je dan veel minder stuuruitslag hebt. De binnen spatborden voor zijn echter ook cruciaal bij het monteren van de bus. Daar zitten een aantal wezenlijke clips.

Het dremelen van de spatborden is dan ook met beleid uit te voeren.

Afbeelding

Ik gebruik vooral de witte kleine chinees ervoor. Iets handzamer en minder lomp.

Afbeelding

Afbeelding

Dit is allemaal nog het ruwe werk. Volgende stap is in chassis in orde eronder zetten en regelaar en ontvanger erin. Beetje gewicht en rondje rijden.
Dan uit elkaar en afwerken.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Mercedes Sprinters van Bruder ombouwsels Rolf

Bericht door Rolf »

Ook hier weer wat gefreubelt. Even de motor en stuuruitslag getest. Ik heb nu de 6v 620 rpm (inmiddels ontvangen) erin gezet en deze blijft. Mooie snelheid en heel langzaam rijden gaat ook goed.

Afbeelding

Bij het ruimte maken voor de wieluitslag is het aan de voorzijde wat dunnetjes geworden...

Afbeelding

Afbeelding

Er zaten 2 motten..... Dit ga ik van buiten nog een beetje verstevigen met een plaatje styreen.

Afbeelding

Afbeelding

Gelijmd met Ruderer zodat het stevig een geheel gaat worden. Verder langzaam wat kleine dingetjes maken en bedenken.

Afbeelding

Achterin de bus een verdieping maken voor de techniek. Bovenop komen regelaar, bec, ontvanger en stroomaansluiting. Onder de plank de accu en .... Even kijken wat we allemaal kwijt moeten. Hierachter kan dan nog een camera standpunt komen.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Mercedes Sprinters van Bruder ombouwsels Rolf

Bericht door Rolf »

Het vervolg van dit bouwverslag is allemaal wat minder rooskleurig vind ik zelf. Heb weer zo'n periode waar diverse projecten een beetje mislopen, anders lopen of gewoon niet goed willen. Komt natuurlijk door mijzelf. Dat geeft dan ook altijd weer twijfels die ik regelmatig heb om met het bouwdeel van de hobby te stoppen (komt geen poll van overigens). Ongemerkt en gemerkt geeft het ook best wel stress voor mij dan. Lig er ook wel eens wakker van.

Aan de andere kant bruis ik van de ideeën en plannetjes en waar laat ik dat dan als ik het niet zelf uitvoer. Een beetje een tweestrijd.

Met de Sprinter in opbouw komt ook het interieur aan bod.

Afbeelding

Ook dit moet worden aangepast om ruimte te bieden aan de stuurservo.

Afbeelding

Afbeelding

Ook aan de onderzijde een beetje opgeschoond en het past er weer in.

Afbeelding

Ook de middenconsole van het dasboard is wat korter geworden nu. Voordeel van deze 2 onderdelen is dat ze niet met klipjes meer vast zitten en dus steeds voor passen en meten ge de- en gemonteerd kunnen worden.

Afbeelding

Afbeelding

Het personeel doet ook al even een pas sessie en is zover tevreden. Ondanks dat de bus verder geen poespas krijgt vind ik inzittenden wel belangrijk.

Tja en nu begint eigenlijk een beetje de ellende want het moet allemaal weer in elkaar. En dan blijkt ook wel eens dat het best kl*te is dat een bepaald lipje is afgebroken maar ook dat het nog meer kl*te is dat je een lip bewust hebt weggehaald.....en je dat beter niet had kunnen doen. Niets geleerd van een eerder project Rolf?

Afbeelding

Met de bumper zet je eigenlijk het voordeel van de bodem weer aan de carrosserie vast. Dat gaat nog wel.

Afbeelding

Afbeelding

Maar mijn aluminium versteviging speelt op. De hele voorkant staat onder een spanning daardoor en zo krijgt ik het gedeelte rond de deuren niet meer in elkaar.

Afbeelding

Dat ziet er dan zo uit....

Afbeelding

Dan een poging om er nog wat ruimte in te vinden.

Afbeelding

Afbeelding

Ringetjes afgevijld. Alles bij elkaar mocht het niet baten. Als alles los zit en flext dan past alles. Zo belangrijk is dus ook het steeds tussentijds passen, tot in den treure. Echter heb ik die dorpels niet in een eerder stadium gepast bang om clips te breken. Wel de deuren want die druk je er zo in.....

Afbeelding

dit is dan de spanning zeg maar. Als je echter het chassis aan de voorzijde meer ruimte geeft staat ie nog hoger op de wielen. Het chassis op zich kan de flexkracht ook heel goed aan. Door al dat gebuig en gedoe werd ook nog eens de plek waar ik veel had weggedremeld erg zwak en begon te scheuren.

Afbeelding

Ik had de plaatjes al erin gemaakt maar nu heb ik de omgeving ook nog maar eens met epoxylijm bewerkt.

Uiteindelijk heb ik de alu plaat helemaal weggelaten en de boel gemonteerd. Dat was eigenlijk de beste oplossing.

Afbeelding

Uiteindelijk de linkerkant......

Afbeelding

Afbeelding

Niet blij mee hoor. Dus weer uit elkaar. Daarbij lijd de bumper steeds weer meer schade helaas. Ik had wat veel epoxy geknoeid rond een lipje waardoor deze niet meer "klikte"

Op de 2e foto dus iets van onbedoelde demontage schade. Ook dit is een best belangrijk clipje die je beter heel kunt houden.

Afbeelding

De achterkant is wel gelukt!!!! Daar is ook niets mee gebeurd.....zucht.

Afbeelding

Afbeelding

Ook rechts is het kierwerk veel te groot.

Afbeelding

Afbeelding

Mocht je ooit aan deze bus beginnen dan moet je deze clips in ieder geval heel houden cq niet zo dom zijn als ik en ze wegdremelen. Ik dacht dat de verbinding tussen voor en achter vooral door de achterwand tot stand zou komen maar deze clips zijn essentieel!

Ik heb dat weer zo opgelost als bij de vorige. 2 parkers!

Afbeelding

En aan de andere kant ook.

De deuren kieren nog steeds net een fractie meer en hangen een beetje daardoor. Dit heb ik even als volgt opgelost.

Afbeelding

Afbeelding

De voorbumper krijg ik niet meer helemaal strak tegen de carrosserie. Ik durf hier ook zo niet meer aan te doen. Mogelijk nog lijmen maar dan is alles meteen nooit meer te demonteren. Ik wacht er nog even mee.

Tja, niet geheel tevreden kan ik zeggen. Toch weer dingen die ik anders zou doen. Met name de voortrein. Als ik er ooit nog eentje maak dan zou ik het voorste chassis net achter de servo afzagen en dat in de bodemplaat in passen. De verbinding tussen voor en achterkant van de carrosserie zou ik niet aantasten. De clips rond de deuren/dorpels en de bumper moet je echt zoveel mogelijk heel houden.

En met de ontevredenheid over het resultaat (hij is niet beter dan de vorige op de motor na) krijg ik ook weer twijfels over de toepassing. Volstickeren als reklamedragen voor mijn You Tube kanaal kan natuurlijk. Gewoon rondje over de baan en hier en daar neerzetten. Deed ik met die vorige ook al en na tevredenheid.

Toch als cameradrager inzetten maar hoe dan precies? Wil ik niet weer een beetje teveel?

Afbeelding

Bij het rommelen in mijn voorraden kwam ik ook deze nog tegen.

Afbeelding

Een WPL C24 Toyota met 4WD en mooie zachte banden. Daar de camera op en de Sprinter hem laten "bezorgen" Dan kan ik ook in de zandkuil of op de grondhopen filmen kort bij de baggers en kiepers.......

Maar echt een goed ding is het ook niet. Veel speling en past het allemaal? Het lag niet voor niets op zolder......

Nog 4 weken tot Ede (als het doorgaat) Was de bedoeling deze camerawagen daar te testen op de baan van MBVP en RMW als een soort shakedown voor Dortmund. Ik leg mezelf geen druk op hoor......
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Mercedes Sprinters van Bruder ombouwsels Rolf

Bericht door Rolf »

Voorlopig ben ik met deze Sprinter even klaar in ieder geval. Ik maak hem natuurlijk verder af met bestickering en RC natuurlijk. Ook komt er misschien wel een camera in maar ben nu nog even met dit ding bezig geweest.

Afbeelding

Even de boel aansluiten en kijken hoe het werkt. De originele motor is te langzaam en wat nukkig. De gearbox open gemaakt en een andere geprobeerd.

Afbeelding

Gelukkig heb ik wat liggen. De gearbox een beetje geshimt en uitgelijnd en een 1000RPM motor erin......Wheeelieeee!! Beetje erg rap.

Nu met 500 RPM en dat gaat beter. Ik houd dit deel van het project wel even in dit topic anders moet ik naar de crawlergroep verhuizen. Bovendien is nog lang niet zeker of ik hem ga gebruiken. Eerst het chassis eens opnieuw opbouwen en goed uitlijnen.

Wel zie ik voor de camera goede mogelijkheden. 1 positie op een draaiende en kantelende RC servo bestuurde gimbal. Die heb ik al op Thingiverse gespot.
Nu nog mijn printer aan de gang krijgen....Nog zo'n hoofdpijn ding!
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Mercedes Sprinters van Bruder ombouwsels Rolf

Bericht door Rolf »

Ook hier weer een beetje verder met de camera Toyota....

Afbeelding

Het chassis opnieuw in elkaar gezet. Borgmoertjes plaatsen, speling eruit halen. Links even langmaken etc...

Afbeelding

Afbeelding

Voor de WPL chassis maakt dit merk verschillende onderdelen en upgrade van een of ander metaal. Ik ben er niet zo blij mee moet ik zeggen. Het kost niet veel en is ook wel wat minder zeg maar. Ik heb er de gearbox en de metalen assen van. De stuurstangen heb ik al weggegooid. Ik ga kijken hoe lang het nu gaat.

Afbeelding

De plaatsing van de electronica is ook een dingetje. Onder de motorkap is maar heel weinig plek. Daar kan net zo'n € 5 regelaar. Echter die fluit zo en ik wil de auto eigenlijk zo stil mogelijk hebben. Deze Robbe heb ik nog en die voldoet op zich. Beetje groot dan wel weer. Iets anders heb ik niet voorradig momenteel. Dus maar even een draagbodem in het interieur gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Dan wat onderdeeltjes monteren voor het uiterlijk. Die gaatjes zijn ook niets. De klinken en spiegels druk je er zo in.

Ik ga hem (nog) niet spuiten. Buiten het feit dat ie zich eerst nog moet bewijzen moet er mogelijk ook nog weer van alles mee gebeuren. Camera moet er nog op en body erop en eraf..... Beschadigde lak is lelijker dan dit witte. Beetje stickeren....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook van deze Sprinter heb ik er nog 2. Echter als ik die ook nog tot de camera ploeg moet gaan behoren dan heb ik geen ruimte meer wat anders mee te nemen......

Dus we houden het hier maar bij voorlopig.

Afbeelding
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Mercedes Sprinters van Bruder ombouwsels Rolf

Bericht door Rolf »

We freubelen lekker voort.

Afbeelding

Afbeelding

De sprinter van techniek voorzien. Goedkope crawler regelaar die ik nog had liggen, ontvanger en 2S lipo. Ver der is er nog ruimte voor de noodzakelijke promotieartikelen...

Afbeelding

Afbeelding

Eventueel ook nog wat ruimte voor camera equipment of een boterham.....

De Toyota ook maar even van de nodige spulletjes voorzien om te rijden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En hier achterop moet nog wat komen. Ik wilde voor de gimbal servo's kopen en vond voor € 2,50 extra de gimbal erbij. Aangezien ik nog geen zin heb om de storing in mijn 3D printer op te lossen deze ook maar besteld. Die komt er dus nog op.
Ik ga voor de vorm de plotter nog even laten draaien en dan moet deze set zich eerst maar even bewijzen. Afwerken en/of echt mooi maken zie ik dan nog wel even een keer. Ook moet ik maar even aanzien hoe duurzaam de gebruikte WPL techniek is in deze toepassing.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Mercedes Sprinters van Bruder ombouwsels Rolf

Bericht door Rolf »

Zo plotteravondje gehad. Ik laat de beelden maar spreken...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Plaats reactie