Zoals jullie al wel live of op film hebben gezien trekt mijn MAN sinds kort een Carson Goldhofer. Ik had er in het verleden al eens eentje die ik nooit heb afgebouwd. Had toen de bagger nog niet en was ook eigenlijk niet zo tevreden met de Goldhofer. Vooral de oprijplanken kreeg ik destijds niet voor elkaar. Frustrerend was het kan ik mij herinneren.....
Nu ja, het kan verkeren. Ik had mijn heftruck verkocht (en die Robbe heftruckjes leveren redelijk wat op ) en dus moest er een investering worden gedaan. Dat is dan toch weer een Goldhofer geworden.
Hiervan heb ik eens een keer geen bouwverslag gemaakt. Buiten het feit dat het bouwtechnisch niet echt een uitdaging is buiten de oprijplanken dan...... Deze zijn inmiddels voorzien van een aandrijving van Pistenking. Beslist geen plug and play setje maar als ze het eenmaal doen dan is het wel een zeer leuke gimmick....
Nu moest ik nog een leuk plekje voor de accu hebben. Elke keer de boel op kop zetten is ook geen optie en het voordek wilde ik graag vrij houden.
Eerst zelf van styreen wat proberen te knutselen maar wilde gewoon niet mooi lukken. Ik heb toen maar besloten nog een beetje meer te investeren en heb de kisten van MD Tech Shop gekocht. Deze zijn er in verschillende maten en samenstellingen. Ik ben voor de tussenmaat gegaan met 1 doorlopende klep.
Als gereedschap is een hobbymes voldoende eigenlijk. Alle onderdelen zijn uitgefreesd en eigenlijk heb ik maar 2 keer het mesje nodig gehad voor een klein braampje.
Uit de verpakking komt dit. Compleet met magneten en schroefjes.
De kleppen met hengsel verlijmen. Voor het verlijmen heb ik Revell Contacta en Uhu gel secondenlijm gebruikt.
Binnenzijde kleppen verlijmd.
De bakjes zelf.
De bakjes komen met magneten onder de Goldhofer te hangen. Deze is van staal dus is dit wel een slim bedacht systeem. Je hebt zo wat meer ruimte en omdat de onderkant van de Goldhofer allemaal schotten heeft is een bovenzijde erop maken niet echt handig.
De kleppen monteer je met een bijgeleverd stiftje die ook weer verwijderbaar is voor het spuiten of anderszins.
Gemonteerd ziet het er dan zo uit. Heb ook meteen nog even het "gat" opgevuld met een zelfgemaakte fietsenvanger.
De bijgeleverde magneten voor de bevestiging aan de onderzijde van de trailer vind ik aan de zwakke kant. Hier heb ik even wat magneetjes uit de voorraad van mijzelf bijgeplaatst. Gewoon erachter "geklikt".
Weer een stukje verder met de Goldhofer dus. Al veel mee gereden en is denk ik nu wel een blijverdje.
Uitbouw en ontwikkeling Carson Goldhofer
- Rolf
- Berichten: 1178
- Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
- Echte naam: Rolf Stevens
- Locatie: Dinxperlo
Uitbouw en ontwikkeling Carson Goldhofer
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Rolf
- Rolf
- Berichten: 1178
- Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
- Echte naam: Rolf Stevens
- Locatie: Dinxperlo
Re: Uitbouw en ontwikkeling Carson Goldhofer
Deze komt dan toch weer ten tonele...... Eigenlijk moet de titel van dit topic veranderd worden. Verzoek loopt.
Ik schreef dat ik het setje van Pistenking voor de oprij platen erop had zitten en dat dit werkte....werkte ja. Een paar demo's heeft het goed gewerkt. Daarna hield het een beetje op. Erg veel slijtage van met name het messing tandwiel dat op een stalen worm liep. Kan ook eigenlijk niet goed gaan.
Eerst dacht ik nog dat de motor te zwak was geworden. Deze nog door Pistenking laten vervangen onder garantie.
Na nog een poging van een tandwiel zelf iets passend te maken geef ik Pistenking op. Helaas mijn conclusie is niet duurzaam genoeg. Als je 2x per jaar een demo doet en 3x gebruikt gaat ie wel 6 jaar mee.......
Ik ga dus wat anders maken. Iets lomper maar volgens mij gaat ie dadelijk wel 6 demo's per jaar met 10x gebruik per demo en dat 30 jaar lang ahum...
Bij wijze van spreke dan he.
Ik heb me door een frans filmpje op you tube laten inspireren.
Hier vast een foto. Via ene Ali wat spullen besteld. Dit kan dus wel een maandje duren voordat het binnen is.
Ik schreef dat ik het setje van Pistenking voor de oprij platen erop had zitten en dat dit werkte....werkte ja. Een paar demo's heeft het goed gewerkt. Daarna hield het een beetje op. Erg veel slijtage van met name het messing tandwiel dat op een stalen worm liep. Kan ook eigenlijk niet goed gaan.
Eerst dacht ik nog dat de motor te zwak was geworden. Deze nog door Pistenking laten vervangen onder garantie.
Na nog een poging van een tandwiel zelf iets passend te maken geef ik Pistenking op. Helaas mijn conclusie is niet duurzaam genoeg. Als je 2x per jaar een demo doet en 3x gebruikt gaat ie wel 6 jaar mee.......
Ik ga dus wat anders maken. Iets lomper maar volgens mij gaat ie dadelijk wel 6 demo's per jaar met 10x gebruik per demo en dat 30 jaar lang ahum...
Bij wijze van spreke dan he.
Ik heb me door een frans filmpje op you tube laten inspireren.
Hier vast een foto. Via ene Ali wat spullen besteld. Dit kan dus wel een maandje duren voordat het binnen is.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Rolf
- Ovdl
- Lid van MBVP
- Berichten: 658
- Lid geworden op: 11 feb 2012 22:54
- Echte naam: Otto
Re: Uitbouw en ontwikkeling Carson Goldhofer
Hoi Rolf,
ik heb zo,n goldhofer nooit van onderen bekeken,maar waarom geen spindelaandrijving eronder.
Als je in de midden onder de vloer aan m3 of m4 draadeind met mini vertragingsmotortje legt en je werkt met een paar stangen naar achter naar je kleppen??
Maak je zelf zo degelijk als je wilt , zoiets slijt bijna niet en is beresterk.
En mocht het toch sneuvelen na wat demo,s ligt de oorzaak bij jezelf.......................................
Eindeschakelaars op je spindel,twee diodes over de schakelaars en een cti printje voor de aansturing.
Met zo,n thor4 regelaar kun je zelfs de snelheid nog regelen als je wilt.
ik heb zo,n goldhofer nooit van onderen bekeken,maar waarom geen spindelaandrijving eronder.
Als je in de midden onder de vloer aan m3 of m4 draadeind met mini vertragingsmotortje legt en je werkt met een paar stangen naar achter naar je kleppen??
Maak je zelf zo degelijk als je wilt , zoiets slijt bijna niet en is beresterk.
En mocht het toch sneuvelen na wat demo,s ligt de oorzaak bij jezelf.......................................
Eindeschakelaars op je spindel,twee diodes over de schakelaars en een cti printje voor de aansturing.
Met zo,n thor4 regelaar kun je zelfs de snelheid nog regelen als je wilt.
- Rolf
- Berichten: 1178
- Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
- Echte naam: Rolf Stevens
- Locatie: Dinxperlo
Re: Uitbouw en ontwikkeling Carson Goldhofer
Precies Otto, precies....... zoiets komt er nu ook
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Rolf
- Ovdl
- Lid van MBVP
- Berichten: 658
- Lid geworden op: 11 feb 2012 22:54
- Echte naam: Otto
Re: Uitbouw en ontwikkeling Carson Goldhofer
Ik zou zelf nog overwegen om bijvoorbeeld een paar veren of bijvoorbeeld tamiya truck schokbrekers in het systeem te prutsen.
mocht er iets gigantisch zwaars op je trailer rijden,veert het hele spul mee met de invering van je assen.
kan me anders voorstellen dat elk systeem op den duur gaat sneuvelen.
mocht er iets gigantisch zwaars op je trailer rijden,veert het hele spul mee met de invering van je assen.
kan me anders voorstellen dat elk systeem op den duur gaat sneuvelen.
- Ovdl
- Lid van MBVP
- Berichten: 658
- Lid geworden op: 11 feb 2012 22:54
- Echte naam: Otto
Re: Uitbouw en ontwikkeling Carson Goldhofer
Ik zou zelf nog overwegen om bijvoorbeeld een paar veren of bijvoorbeeld tamiya truck schokbrekers in het systeem te prutsen.
mocht er iets gigantisch zwaars op je trailer rijden,veert het hele spul mee met de invering van je assen.
kan me anders voorstellen dat elk systeem op den duur gaat sneuvelen.
mocht er iets gigantisch zwaars op je trailer rijden,veert het hele spul mee met de invering van je assen.
kan me anders voorstellen dat elk systeem op den duur gaat sneuvelen.
- Rolf
- Berichten: 1178
- Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
- Echte naam: Rolf Stevens
- Locatie: Dinxperlo
Re: Uitbouw en ontwikkeling Carson Goldhofer
Inmiddels is de bestelling van die ene Ali zo'n beetje binnen gedruppeld. Ik heb me maar eens op de 3D print pagina's tegoed gedaan....
Voor weinig geld heb je dan een mooie trapeziumspindel of hoe zo'n ding heet en de nodige toebehoren waaronder 2 gelagerde ashouders. Voor nog geen € 8,00 inclusief verzenden. Sorry Nederlandse handelaren maar voor dat geld of zelfs voor het dubbele kan ik het hier in Nederland niet vinden.
Wel vond ik 50 CM trapezium spindel los voor € 20,00!!!! Trouwens ook bij die ene Ali zijn er veel verschillende prijzen voor hetzelfde. Zoeken loont dus wel.
Het is natuurlijk wel maatje lomp maar onder de trailer zie je er niets van en het past mooi bij de RB motor die ik nog had. 30 jaar moet lukken?!
Het begint met het verminken van de achterzijde van de trailer. Nu was dat al een gatenkaas dus.....
Hier nog even voor de verdere verminkingen.
Dan boren en vijlen. Het staal van de trailer is eigenlijk helemaal niet zo hard....
De gaffels moeten ver genoeg naar binnen kunnen komen. Dus de gaten moeten best groot worden helaas.
Dit is de moer en het blok waarin deze komt en waaraan de armen komen die dan weer aan de gaffels komen.
Zo moet het dan ongeveer komen. Even proefplaatsen of er voldoende ruimte is. En dat is er precies!
Je ziet hier ook de koppeling aan de motor. Die kan wat speling opvangen. Ook zie je hier het lagerblok. Die koppeling zat er dus ook al bij voor € 7,90.
Beetje draad tappen.
De armen heb ik van messing strip gemaakt dik genoeg om niet te wringen of buigen en mooi passend in de gaffels.
Er moeten wel wat uitsparingen in komen om ruimte te creëren maar dat deert niet omdat ik voldoende "dikte" of "Vleesch" heb.
Hier zie je de spindel ook mooi.
Weer gemonteerd en met de oprij platen eraan en testen. Werkt prima! Het ziet er natuurlijk wel wat robuust uit.
En van opzij zien jullie dan wat?
Zo, nu eerst morgen bij ons cluppie testen op de baan. Dan volgende week wat mooier afwerken. Mogelijk kunnen we nog wat spuiten gezien de weersverwachting. De trailer moet natuurlijk nog een "andere kont" krijgen.
Voor weinig geld heb je dan een mooie trapeziumspindel of hoe zo'n ding heet en de nodige toebehoren waaronder 2 gelagerde ashouders. Voor nog geen € 8,00 inclusief verzenden. Sorry Nederlandse handelaren maar voor dat geld of zelfs voor het dubbele kan ik het hier in Nederland niet vinden.
Wel vond ik 50 CM trapezium spindel los voor € 20,00!!!! Trouwens ook bij die ene Ali zijn er veel verschillende prijzen voor hetzelfde. Zoeken loont dus wel.
Het is natuurlijk wel maatje lomp maar onder de trailer zie je er niets van en het past mooi bij de RB motor die ik nog had. 30 jaar moet lukken?!
Het begint met het verminken van de achterzijde van de trailer. Nu was dat al een gatenkaas dus.....
Hier nog even voor de verdere verminkingen.
Dan boren en vijlen. Het staal van de trailer is eigenlijk helemaal niet zo hard....
De gaffels moeten ver genoeg naar binnen kunnen komen. Dus de gaten moeten best groot worden helaas.
Dit is de moer en het blok waarin deze komt en waaraan de armen komen die dan weer aan de gaffels komen.
Zo moet het dan ongeveer komen. Even proefplaatsen of er voldoende ruimte is. En dat is er precies!
Je ziet hier ook de koppeling aan de motor. Die kan wat speling opvangen. Ook zie je hier het lagerblok. Die koppeling zat er dus ook al bij voor € 7,90.
Beetje draad tappen.
De armen heb ik van messing strip gemaakt dik genoeg om niet te wringen of buigen en mooi passend in de gaffels.
Er moeten wel wat uitsparingen in komen om ruimte te creëren maar dat deert niet omdat ik voldoende "dikte" of "Vleesch" heb.
Hier zie je de spindel ook mooi.
Weer gemonteerd en met de oprij platen eraan en testen. Werkt prima! Het ziet er natuurlijk wel wat robuust uit.
En van opzij zien jullie dan wat?
Zo, nu eerst morgen bij ons cluppie testen op de baan. Dan volgende week wat mooier afwerken. Mogelijk kunnen we nog wat spuiten gezien de weersverwachting. De trailer moet natuurlijk nog een "andere kont" krijgen.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Rolf
- Rolf
- Berichten: 1178
- Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
- Echte naam: Rolf Stevens
- Locatie: Dinxperlo
Re: Uitbouw en ontwikkeling Carson Goldhofer
De test is verder goed gegaan. Wel heb ik nog een kleine aanpassing gedaan en het zwarte blok op de spindelas omgedraaid. De armen zitten nu lager aan het blok en kunnen wat verder naar buiten waardoor de oprijplaten meer rechtop komen in ruststand.
Ook heb ik het optisch allemaal een beetje kunnen verfraaien.
Maar gelukkig hebben we de foto's nog.
Het dek bijvoorbeeld heeft 4 schroefkoppen nu. 2 van de motor en 2 van de spindelasdrager (mooi woord he )
Dit hout zat er al op en dient voor het afzetten van de bak van een graafmachine. Hier zijn nu de boutjes in opgenomen. Valt nu veel minder op.
Denk niet dat ik ze zal dicht plamuren. Mogelijk in de toekomst na meer testwerk als ik zeker ben dat demontage niet meer direct nodig is.
Spuitwerk gedaan van wat klein spul.
En weer gemonteerd.
De onderzijde nog een keer in vol ornaar met daarbij een zwarte foliejas voor de motor. Dan glimt ie niet als iemand met flitser een foto neemt terwijl die plat op zij buik ligt....
Lijkt mij weer alleszins toonbaar geworden. Nu na de komende test nog eindschakelaars (moet ik nog bestellen ook) plaatsen en dan is het mechaniek klaar.
Bij de sloopwerken had ik de metalen "spatlappen" ook verwijderd. Deze zaten aan beide kanten met een puntlasje vast.
Voor de opfris....
Het middelste stuk moest eruit in verband met de spindel. Bij het wegslijpen van dat deel lieten de puntlasjes al los en kon ik het geheel demonteren. Na bewerking heb ik de spatlappen weer terug geplaatst met 2K epoxy lijm.
Vervolgens het geheel voorzien van een rubber lipje voor de optiek.
Weer iets anders voor de optiek had ik al eens op You Tube gespot. Aangezien ik nog vierkante styreenbuis in 3 maten had liggen.....
De bordjes zijn gemaakt van 2,5 x 2,5 cm styreen en beplakte met folie striping.
Het buisje styreen is vervolgens met contactlijm vastgezet.
Ze zijn met de hand verstelbaar, niet elektrisch maar dat laten we voorlopig ook maar zo. Voor de achterzijde moet ik ook nog iets maken. Heb verschillende opties die ik nog even moet proberen maar waarschijnlijk zal het een vergelijkbare techniek worden. Wil wel dat het een beetje degelijk is en ook functioneel zonder weer te gecompliceerd te zijn....Snappie?
Ook heb ik het optisch allemaal een beetje kunnen verfraaien.
Maar gelukkig hebben we de foto's nog.
Het dek bijvoorbeeld heeft 4 schroefkoppen nu. 2 van de motor en 2 van de spindelasdrager (mooi woord he )
Dit hout zat er al op en dient voor het afzetten van de bak van een graafmachine. Hier zijn nu de boutjes in opgenomen. Valt nu veel minder op.
Denk niet dat ik ze zal dicht plamuren. Mogelijk in de toekomst na meer testwerk als ik zeker ben dat demontage niet meer direct nodig is.
Spuitwerk gedaan van wat klein spul.
En weer gemonteerd.
De onderzijde nog een keer in vol ornaar met daarbij een zwarte foliejas voor de motor. Dan glimt ie niet als iemand met flitser een foto neemt terwijl die plat op zij buik ligt....
Lijkt mij weer alleszins toonbaar geworden. Nu na de komende test nog eindschakelaars (moet ik nog bestellen ook) plaatsen en dan is het mechaniek klaar.
Bij de sloopwerken had ik de metalen "spatlappen" ook verwijderd. Deze zaten aan beide kanten met een puntlasje vast.
Voor de opfris....
Het middelste stuk moest eruit in verband met de spindel. Bij het wegslijpen van dat deel lieten de puntlasjes al los en kon ik het geheel demonteren. Na bewerking heb ik de spatlappen weer terug geplaatst met 2K epoxy lijm.
Vervolgens het geheel voorzien van een rubber lipje voor de optiek.
Weer iets anders voor de optiek had ik al eens op You Tube gespot. Aangezien ik nog vierkante styreenbuis in 3 maten had liggen.....
De bordjes zijn gemaakt van 2,5 x 2,5 cm styreen en beplakte met folie striping.
Het buisje styreen is vervolgens met contactlijm vastgezet.
Ze zijn met de hand verstelbaar, niet elektrisch maar dat laten we voorlopig ook maar zo. Voor de achterzijde moet ik ook nog iets maken. Heb verschillende opties die ik nog even moet proberen maar waarschijnlijk zal het een vergelijkbare techniek worden. Wil wel dat het een beetje degelijk is en ook functioneel zonder weer te gecompliceerd te zijn....Snappie?
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Rolf
- Rolf
- Berichten: 1178
- Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
- Echte naam: Rolf Stevens
- Locatie: Dinxperlo
Re: Uitbouw en ontwikkeling Carson Goldhofer
Nu ik ook zelf een politieauto aan het maken ben moet ik natuurlijk ook ervoor zorgen dat ik mijn eigen zaakjes meer op orde heb. Niet te veel opvallen zeg maar. Nu heb ik ook een ambulance voor als het misgaat maar ja......
De lading moet gezekerd kunnen worden.
Gaan we nog mee verder maar begin is er.
De lading moet gezekerd kunnen worden.
Gaan we nog mee verder maar begin is er.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Rolf
- theDutchguy
- Lid van MBVP
- Berichten: 223
- Lid geworden op: 18 nov 2012 19:42
- Echte naam: Arvid
Re: Uitbouw en ontwikkeling Carson Goldhofer
Zo die is erg netjes geworden Rolf.
De lading is zeker goed vast te zetten zo.
De lading is zeker goed vast te zetten zo.