Volvo FH16.....

Toon hier jouw bouwverslag van je vrachtwagenmodellen
Gebruikersavatar
Ovdl
Lid van MBVP
Berichten: 658
Lid geworden op: 11 feb 2012 22:54
Echte naam: Otto

Re: Volvo FH16.....

Bericht door Ovdl »

Het is al opgelost zie ik, maar je kunt de schakelservo ook achter de versellingsbak hangen.
Het maakt niet uit of je de schakelstang van voor af of van achteraf bedient.
In mijn peterbildt hangt er een schakelservo in een accubak naast het chassis.
zie bouwverslag hier ergens.
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Volvo FH16.....

Bericht door Rolf »

Inderdaad werkt het nou Otto. De servo achter de versnellingsbak is inderdaad een optie maar voor mij veel meer bewerkelijk of ik moet een steun daarvoor kopen. Ook zit ik dan met ruimte voor mogelijk aanbouwdelen etc.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Volvo FH16.....

Bericht door Rolf »

Zo dan, al tijdje niet naar gekeken maar deze staat nog bovenaan.... Kom op waar zijn jullie bouwverslagen?

Even in Dumper en trekker geweld ondergegaan maar afgelopen weekend weer een paar prachtige Volvo's gezien en deze week het koopje van de maand gescoord. Ook met de SK in de verkoop komt het aantal rijdende trucks in mijn verzameling op 0....Nul, niets, nada.
Dat kan toch niet? Ook andere wisselingen reduceren eigenlijk het rijdende wagenpark tot 2.....

Dus als de wiedeweerga wat knopen doorhakken en wat doen.

Afbeelding

Allereerst nog een beetje terugkomen op voorgaand bericht....Veel te langzaam dus en te grote bochten.
Dus eerst maar eens een 35 turns motor erachter. Ik denk dat de vertraging toch wat groter is dan verkocht. Zou 1/3 moeten zijn maar vermoed toch 1/5.
Nu gaat het prima.

Dan de bochten. Het gaan dan toch de smalle banden worden maar wel met 2 ringen erachter zodat ze de spatborden een beetje vullen. De as moet nu nog wat worden aangepast voor een betere stuuruitslag.

Dan het koopje van de maand/seizoen misschien wel jaar....

Afbeelding

Een Carson Baustoff Pritsche...... bouwbakkie!

Afbeelding

Afbeelding

Ik zat met de opbouw van de Volvo al een tijdje in mijn maag. Deze bak vond ik mooi maar veel te duur nieuw en 2e hands zie je ze nooit......
Ik had al wat plannen zelf wat te maken en zelfs al materiaal ingekocht. Ook nog wat gekregen maar ik twijfelde erg. Laatste tijd gaat alles ook niet perse meteen goed en concentratie is ook minder. Dan nog de kleurkeuzes en dat soort dingen. Dus de Volvo stond een beetje te treuren op het schap.

Afbeelding

Nu staat ie te shinen en zijn er al weer plannen.....

Afbeelding

Een mooi bumper maken bijvoorbeeld....
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
theDutchguy
Lid van MBVP
Berichten: 223
Lid geworden op: 18 nov 2012 19:42
Echte naam: Arvid

Re: Volvo FH16.....

Bericht door theDutchguy »

Hoi Rolf.

Zo je bent lekker opgeschoten de Volvo ziet er goed uit zo.
Ben benieuwd wat je van de bumper gaat maken en welke kleurt het wordt.
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Volvo FH16.....

Bericht door Rolf »

En de bumper is een feit...

Afbeelding

Ik begon zo.... Stukje alu framedeel van Carson. Eindstuk van chassis en 2 boutjes...Hoppa.

Afbeelding

Afbeelding

mmmhhhh, gaan we even mee verder.

Dan de lamphuizen op die bumper maken. Ik heb altijd een probleem met dat soort dingen uit te meten. Waar boor ik de gaten? Ik weet nooit hoe zoiets uit te meten en uit te voeren met name.
In dit geval de stempelmethode gebruikt. Grubscrews in de lampen en afdrukken op het aluminium.

Afbeelding

Afbeelding

De afdrukjes hier al met handboortje duidelijker gemaakt.
uiteindelijk ging het boren ook niet helemaal goed maar voor een proefpassing voldoende.

Afbeelding

Van de lamphuizen wat niet te gebruiken schroefhulsjes afgezaagd....

Afbeelding

En die worden bij mij niet weggegooid maar gaan in het bakje "busjes" en dien over 5 modellen weer een keer als afstandsbusjes voor iets..... of ik mats er iemand mee....

Afbeelding

Afbeelding

Mmmhhh beetje afstand nemen, andere bril, foto..... mmmhhh wat hoog misschien?

Afbeelding

Afbeelding

Deze onderrij bumper had ik nog liggen....in het bakje "chassisdelen"

Mmmmhhh, draaien, kijken, afstand nemen..... Hoe hoog moet een onderrijbeveiliging zijn.... Google.....op schaal 39mm dus te hoog.

Afbeelding

Dan de bumper een chassisdikte verlagen.

Afbeelding

Afbeelding

Dit lijkt al veel beter dacht ik zo.

Afbeelding

De zandstrooiers heb ik ook maar weer gemonteerd. Heb weer veel foto's en filmpjes bekeken. Eigenlijk zijn ze in Nederland natuurlijk niet echt nodig al kan het op de bouw wel eens handig zijn. Een gat laten vond ik wat kaal. Een kist komt al achter de assen en daar komt de accu in. Eens over nadenken verder.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Volvo FH16.....

Bericht door Rolf »

Zo, de Volvo moet maar even een kickstart krijgen. Bovendien kan ik hier zo mee verder omdat ik het meeste in huis heb. De SK staat in de verkoop en moet restbudget opbrengen voor andere projecten.

Dus we gaan door. Zelf aan het tekenen geweest in Tinkercad en geprint.... Hier moet dadelijk de lipo inkomen.

Afbeelding

Voorzien van 2 mm gaatjes en daar gaan dan de magneetjes in.

Afbeelding

Aan het chassis in bestaande gaten, lekker makkelijk.

Afbeelding

Met bakkie goedgekeurd we gaan ermee door.

Afbeelding

Dekseltje gefabriekt en er nog 2 magneetjes bijgeplaatst. De scharnieren die ik in huis heb gaan niet werken. Bovendien vind ik het ook wel fijn met mijn dikke handen dat die klep niet in de weg zit bij de accuwissel. Aan de andere kant komt dan hetzelfde onderdeel. Tussen het chassis komt dan een middendeel. Dat ligt echter nu nog op de printer. Het handvat is van Carson steunpootjes. Zo komt elk bakje weer van pas.

Eerder lag al een ander onderdeel op de printer. Ik ga namelijk toch de techniek voornamelijk in de cabine zetten en niet in het chassis. De laadbak ga ik ook niet afneembaar maken. Ik zie het wisselen naar houtbak eigenlijk niet zo voor me. Ik maak een houttrailer voor de trekkers.....Waarom dan nog op de Volvo? dus wat ruimte bruikbaar maken.

Afbeelding

Zo ziet de originele cabinebodem eruit. Daar moest toch al wat mee gebeuren.

Afbeelding

Dus wat printen. Mooi op de originele steunpunten, plug and play.

Afbeelding

Hier kunnen we dan van alles tegenaan plekken. Eronder is ook nog ruimte.

Afbeelding

Afbeelding

Past lekker, zo van Thingiverse. Hoef niets uit te vinden wat er al is.

Dit is toch wel een pluspunt van een eigen 3D printer hoor. Alles aan de Volvo FH16 en de Volvo Dumper dat ik zelf geprint heb heb ik voor nog geen
€ 30,00 materiaal gemaakt. Ik heb ook nu alles weer in PETG geprint. Dit moet en zal toch duurzamer zijn dan eenvoudig PLA. Ik vind het vooral ook goed te bewerken. Even een 2 mm gaatje boren in een 3 mm dik deel is bij PLA een dingetje. Het smelt erg snel. PETG is daarentegen veel beter te bewerken. Ook met schuren en vijlen.

Spuiten moet ik nog gaan zien hoe dat gaat.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Volvo FH16.....

Bericht door Rolf »

Kistje aan de andere kant op dezelfde manier....

Afbeelding

Deze was met printen beetje mis gegaan. Tijdens het printen is ie iets los gekomen van het printbed en dus van achteren beetje krom...

Afbeelding

Afbeelding

Dus niet strak aandraaien en een plastic ringetje tussen stoppen. Na gehele montage zie je er niets meer van.

Afbeelding

Nog maar eens monteren en de bumper met een afstandsplaatje nog eens 3 mm naar achteren gezet.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zal ik het doen dat traanplaatje?!

Afbeelding

Zo moet het gaan worden voorlopig. De bumper vind ik nog wel een dingetje. Liefst zou ik een bumper als onder de Pacton trailer eronder maken...

Afbeelding

Deze zijn echter inmiddels ook flink duurder geworden. Budget is ook wat minder op dit moment. Heb ook veel te veel lopende projecten momenteel en allemaal hebben ze nog wel wat nodig. Even verdelen dus.

De zandbakken heb ik weer weggehaald. Vind het toch niet passend en teveel standaard tov andere Volvo's op lands RC banen.
Ik ga daar kistjes maken net als de accubak of zal ik de ruimte gewoon open laten. Wat vinden jullie?
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
theDutchguy
Lid van MBVP
Berichten: 223
Lid geworden op: 18 nov 2012 19:42
Echte naam: Arvid

Re: Volvo FH16.....

Bericht door theDutchguy »

Zo Rolf,

Die accubak en bumper zien er netjes uit zo.
Ja dat is en lastige vraag om het open of dicht te maken.
ik zou het je niet zo kunnen zegen wat de mooiste optie is.
Succes met kiezen.
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Volvo FH16.....

Bericht door Rolf »

Ik heb toch al zelf een keuze gemaakt en voorlopig ben ik ermee tevreden!

Afbeelding

Afbeelding

Met een gaatje voor de hoofdschakelaar.

Afbeelding

De deksel maak ik van styreen. Ik heb op mijn bureau meestal wel een strook zelfklevend schuurpapier zitten. Lekker makkelijk met styreen, print werk of alu.

Ik had het al eerder over het bakje met busjes...

Afbeelding

Afbeelding

Op de juiste lengte afzagen.

Afbeelding

Afbeelding

En de eerste zit erop.

Afbeelding

Afbeelding

Nu heb ik die "hendels" van de achterste kist niet nog 2 keer dus er komen 4 nieuwe. Die ga ik denk ik proberen te printen ofzo. Moet ik nog even kijken.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Volvo FH16.....

Bericht door Rolf »

Inmiddels heb ik de hendels toegezegd gekregen (dank je James) en heb ik dus voor de kleine kisten dezelfde onderweg.

De achterbumper en de achterlichten zinden me toch niet, helemaal niet eigenlijk.

Te ver naar voren/binnen en rommelig. Ik wilde niet de originele lampunit verder verzagen. Worden ze ook niet mooier op en op zo'n moderne truck mag ook best wat after market spul.

Afbeelding

Afbeelding

Zoiets dus.

Afbeelding

Meteen even alles hier van zeskant kopjes voorzien want bij een lager camerastandpunt kun je dit straks zien.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kijk, dit vind ik veel beter en strakker. De lampunits liggen nu in de bumper. Deze lampen had ik nog liggen, ooit eens voor een project gekocht dat niet van de grond is gekomen. Deze komen dadelijk bovenin de bumper.
De onderbumper komt dan nog een mm naar buiten zodat de klep bij openen daar vol tegen valt en de heftrucks de klep niet op de lampen en de bumper drukken. Zo ben ik wel tevreden.

Zo, de mock up is bijna klaar.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Plaats reactie