tractoren en ander landbouwspul van rolf

Toon hier jouw bouwverslag al jouw overige modelbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: tractoren en ander landbouwspul van rolf

Bericht door Rolf »

Hier weer een beetje tijd ingestopt.

Afbeelding

Voor de aandrijving van de rijplaten wil ik deze actuator gebruiken. Waarom? Omdat ik die nog had, dus daarom.

Nu zie ik vaak nog modellen met actuators die de sticker er nog op hebben zitten en vraag me dan af, Waarom...... dus eraf. Kan altijd in mijn bouwverslagen kijken wat het was en...

Afbeelding

Ik plak ze gewoon op de stelling in mijn hobbykamer.

Afbeelding

Dit was nog een beetje een rommeltje maar de juiste verzinkkopjes zijn al binnen. De rijplaten worden bekleed.

Afbeelding

Afbeelding

Alles weer wat netter....Ook de achterzijde moet nog iets van bekleding krijgen hoor.

Afbeelding

En het werkt prima. Precies van eindschakelaar tot eindschakelaar. Trots op mezelf ;-)

Afbeelding

En zoiets moet het dan worden voor het totaalbeeld. De Bruder CAT 963 is ook wel een van mijn volgende projecten denk ik.
(had er niet genoeg)
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: tractoren en ander landbouwspul van rolf

Bericht door Rolf »

Ook hier weer wat gedaan aan de verschillende apparaten. Voor de aanhangers stap ik voor de motorstroom over naar bananenstekkers. De meeste landbouwers die ik ken gebruiken deze en zo is een aanhanger nog een keer uit te wisselen. De Binder snap in stekkers gebruik ik in de toekomst dan voor eventuele verlichting en/of servo-toepassingen.

Afbeelding

Dus weer de boel slopen.

Afbeelding

en ook aan de kieper de stekkers en plekje als ze niet in gebruik zijn.

Afbeelding

Deze trekker moet gewoon nu even zo blijven. Binnenkort begin ik met mijn "echte" trekker. Als die dan weer klaar is gaat de Case weer een keer op de schop.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Ovdl
Lid van MBVP
Berichten: 658
Lid geworden op: 11 feb 2012 22:54
Echte naam: Otto

Re: tractoren en ander landbouwspul van rolf

Bericht door Ovdl »

je doet leuke dingen met die linear actuaters Rolf.
nooit aan gedacht om ze te bestellen.
ik maakte wel eens spindelmotoren zelf van draadeind en messing buis.
dit is veel makkelijker eigenlijk.
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: tractoren en ander landbouwspul van rolf

Bericht door Rolf »

Groot voordeel is dat ook de eindswitches er al in zitten. Tuurlijk is zelf maken van spindels meer modelbouw en mogelijk goedkoper maar ik vind dit wel mooie dingen eigenlijk. Zie ook de dumper.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: tractoren en ander landbouwspul van rolf

Bericht door Rolf »

Eerst even de trailer verder behandelen....

Afbeelding

Dit is de trektriangel of hoe het heet. Is een 3D print van Thingiverse dat ik licht heb aangepast. Nadeel is dat bij een scherpe bocht de trekker snel met zijn achterwiel dit ding raakt want het is breed....Beetje erg wel....

Afbeelding

Dus maar eens wat anders gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

En ook zo gemaakt dat de hoogte van het oog verstelbaar (wel even losdraaien) is voor trekkers zonder verstelbare trekhaak.

Afbeelding

Afbeelding

Wat ook niet geheel onbelangrijk is dat de trailer met de oude trekaangelegenheid niet in deze bak past. En ik wil juist dat alles in deze bakken past. Deze ga ik gebruiken om al het landbouwspul mee te nemen naar evenementen en op te bergen voor zover niet in bewerking of behandeling.

Maar ik vind het geheel toch nog wel lomp. Het moet voor een zware trailer met 35 ton laadvermogen geen draadstangetje zijn maar dit moet nog wel anders worden......
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: tractoren en ander landbouwspul van rolf

Bericht door Rolf »

Dan even weer wat anders....
trialrolf, post: 4268565, member: 53145 schreef:Deze trekker moet gewoon nu even zo blijven. Binnenkort begin ik met mijn "echte" trekker. Als die dan weer klaar is gaat de Case weer een keer op de schop.
Het weer is veranderlijk? Ha ha, Rolf, die is pas veranderlijk....

Ik krijg van de week tijdens het zelfde kopje koffie 2 what's app berichten. 1 van iemand die navraag naar mijn Case trekker doet en 1 van iemand die mij een aanbod doet.....

Diezelfde avond was de Case met Krampe kieper dus verkocht en had ik een deal gesloten met de 3D print leverancier van mijn Dumper ModellbauJG.

De Case en Krampe ruimen het veld en er komt wat voor terug....

Afbeelding

Inclusief 5 man personeel...... Krapte op de arbeidsmarkt? ha ha

Afbeelding

Ze wachten hier gewoon op werk. Zolang je ze maar niet vertelt over die schroeven in de rug of kont, lijm, dubbelzijdige tape en afgezaagde voeten.... Oja, en als Jannie het op de heupen krijgt een nieuw hoofd..... oef.

Terug naar de foto's

Afbeelding

Die begrijpen we nog wel toch? Ooit al eens in mijn wagenpark met een Blocher chassis gaat er weer eentje komen met een 3D geprint chassis en onderdelen en 4 RB 35 motoren voor de aandrijving.

Afbeelding

en die dumper dan........

Tja, achter de trekkers, en zeker de Fendt, moet wel weer een beetje een zandkar komen. Das wel logisch. Een Joskin of Krampe kieper staat in RC trekker land echter op elke hoek van de baan zeg maar. Dus er moet iets anders komen. Een beetje XXL maar dan geen Tridem (ook die zie je steeds meer) maar gewoon een dikke kar.

Afbeelding

Een ander perspectief zeg maar.....

Afbeelding

Na 5 minuten......

Afbeelding

Zo kan die dus achter de Fendt maar zal ook niet misstaan achter andere trekkers.

Afbeelding

Denk een Veenhuis XXL of zo.

Er gaat dus nog het een en ander gebeuren (en nog veel meer) en weet niet of ik alles in uitgebreide vorm zal documenteren. In ieder geval de highlights!
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: tractoren en ander landbouwspul van rolf

Bericht door Rolf »

Ik denk ik stel jullie even voor aan mijn nieuwe werkpeerd!

Ik had al aangegeven dat ik een Claas Axion 950 van Bruder ging ombouwen. Dat moet dadelijk een toppertje in de collectie worden en met name om de techniek en uitrusting.

Afbeelding

Hatseflats!!

Chassis grotendeels uit metaal met 3 RB35 motoren. Gesperde vooras, front en achterhef. De wielen zijn volledig uit een brok staal gedraaid. De banden zijn gegoten van zacht rubber.

Gewicht van alleen chassis en velgen is bijna 5 kg.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Smulspul en niet zomaar te koop. Voordeel van lid zijn van een club waar een aantal leden dit kunnen maken.
Ik houd deze bouw toch maar in dit topic. Het is immers een landbouwvoertuig. Zal dus mogelijk wat door elkaar gaan lopen hier maar......

Dat deed het toch al wel;)
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
theDutchguy
Lid van MBVP
Berichten: 223
Lid geworden op: 18 nov 2012 19:42
Echte naam: Arvid

Re: tractoren en ander landbouwspul van rolf

Bericht door theDutchguy »

Wow Rolf,

Dat chassis en de velgen en banden zien er goed uit.
Je maakt me wel nieuwsgierig naar het eind resultaat.
Succes met de bouw.
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: tractoren en ander landbouwspul van rolf

Bericht door Rolf »

Dank je wel en er komt meteen nog meer...

En hier is dan ook het 2e trekker project in de landbouwhoek.

Afbeelding

Deze is een beetje gesponsord maar ik zal wel kritisch blijven zonder het doel van deze trekker uit de ogen te verliezen. Het is een budgetmodel met aspiraties zeg maar. Ook kan ik nu mooi een beetje een topchassis met een budgetchassis vergelijken qua prestaties. Als beide rijdbaar zijn zal ik een keer een film maken met vergelijking van prestaties.

Afbeelding

Het printwerk ziet er mooi uit. Er is geen ijzerwinkel bij en geen bouwbeschrijving. Ik heb wel wat foto's van de maker dus daarmee moet het lukken.
Ben je echt een Bruder beginner dan heb je misschien later wat aan mijn verslag ;-)

Afbeelding

3D printen is normaal gewicht besparen. Dat willen we hier niet natuurlijk. Vandaar deze wielgewichten voor de originele Bruder wielen. Die komen er inderdaad weer onder.

Afbeelding

Zoals gezegd mooi printwerk. Ik heb er zin in! Er moeten nog wel een paar dingetjes gekocht worden maar een begin kunnen we maken.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
theDutchguy
Lid van MBVP
Berichten: 223
Lid geworden op: 18 nov 2012 19:42
Echte naam: Arvid

Re: tractoren en ander landbouwspul van rolf

Bericht door theDutchguy »

Ook weer mooi project Rolf,

Word de laatste trekker 2WD of 4WD.
En komt deze ook bij de gene vandaan waar de Volvo Dumper vandaan komt.
Plaats reactie