tractoren en ander landbouwspul van rolf

Toon hier jouw bouwverslag al jouw overige modelbouw
Gebruikersavatar
Ovdl
Lid van MBVP
Berichten: 658
Lid geworden op: 11 feb 2012 22:54
Echte naam: Otto

Re: tractoren en ander landbouwspul van rolf

Bericht door Ovdl »

filmpje gezien van het ding in het werk.
hij doet het leuk!
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: tractoren en ander landbouwspul van rolf

Bericht door Rolf »

Zoals jullie, en Otto als grootste fan, op Youtube ongetwijfeld gezien hebben (wie is hier nou geen abonnee?) heeft de Fendt ook in het onverhard zijn rondjes gedraaid. Nu is het zand in Ederveen wel onverbiddelijk zwaar. Op de aangereden delen ging het goed. Een zware volle bak achteruit zetten en daarbij draaien aan het stuur en de grenzen komen in zicht. Maar dat is ook geen probleem. Zolang je de bak niet als een economisch delict volschept en het "scale" houdt dan gaat het eigenlijk best. Wel zie je hier dan dat de voorwielen soms wat sneller draaien. Het gewicht zit vooral achter dus...... Niet slecht al zeg ik het zelf. Ik denk dat in de Kas, waar je op grond rijdt en geen stoepzand, het nog beter zal zijn.

Wel denk ik het grootste zwakke punt nu wel gevonden te hebben voor waar het de constructie betreft. De vooras en ophanging. IK denk dat ik die in de toekomst wel van metaal met lager ga (laten) maken. Dit voor de duurzaamheid. OK, een nieuw onderdeel kost bij ModellbauJG ook maar een paar euro maar toch.

Nu had ik nog wat klusjes aan de Fendt waaronder de motoren ombouw.....

Afbeelding

De motorassen dus nu naar beneden.

Afbeelding

De motoren voor van achteren meteen even zwart gemaakt met plastidip.

Afbeelding

Een andere ergernis was het licht slingeren van met name de voorwielen. Dit heeft meestal meerdere oorzaken dus ik denk ik begin bij de wielen.
Deze waren met de dremel bewerkt en mogelijk niet helemaal vlak in het hart van de velg. Hiervoor even een opstelling gemaakt en alle vier de wielen zo bewerkt.

Een andere oorzaak is de wielnaaf. Die is van plastic. Als je dan de grubscrew aandraait trekt ie iets op de as. Oplossing is aan de andere kant ook een grubscrew.

Afbeelding

Door de andere plek van de as stomp blijken nu ook de boutjes van de interne wielgewichten iets te hoog en raken ze de stuurstang.

Afbeelding

Links het nieuwe moertje en het uitstekende deel van de draad slijp ik dan af. Rechts de oude hogere flensmoer.

Afbeelding

Alvast een beetje proefpassen en de body past eigenlijk best weer. De body zakt ten opzichte van het chassis een centimeter. Het chassis komt ook een centimeter omhoog en dat is goed voor de bodemspeling.

Afbeelding

Nu had ik dus voor de bevestiging dat mooie alu buisje maar die is er nu niet meer. Dus het middendeel onderin beetje opgeschoond.

Afbeelding

Voor zover je het woord schoon kunt gebruiken..... Maar dit is wel erg dun dus ga ik het opvullen met styreen waar ik dan vanonderen een M3 draad in kan tappen.
Dat moet het geheel dan wel houden.

Afbeelding

Ook maar even vast wat doen aan het "mooi maken". Ik ben gek op zwaailampen dus. De volgende rit duurt nog even dus heb hier wel wat tijd voor.

Je kunt natuurlijk ook de wielnaven van metaal maken, de velgen, de stuurinrichting, andere banden misschien? ...... of meteen een Blocher chassis kopen natuurlijk. Ik probeer deze trekker te bouwen zoals Jens hem ontworpen heeft en ook als zodanig te testen met een enkele fine tuning. Ik geef Jens ook de feedback zodat hij of zijn model kan aanpassen of bijvoorbeeld een bouwbeschrijving kan maken.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: tractoren en ander landbouwspul van rolf

Bericht door Rolf »

Binnen de landbouw had ik dus ook de dumper aanhanger. Ik heb nog een merk gevonden, Holmes..... Zou ook nog kunnen of gewoon mijn fantasie gebruiken of misschien gewoon het aan de fantasie van de toeschouwers laten.....

Er was echter nog wel een gat in het plaatje.

Afbeelding

Daarvoor moest ik toch nog wat bedenken. Iets van een plaatje, kapje of anderzins een afdekkertje.

Afbeelding

Van links naar rechts V1.0, V2.0, V2,1 en V3.0.

Afbeelding

Afbeelding

Deze is het geworden voorlopig. Er kan nog een andere tekst op maar dat zien wel wel of we nog een merk vinden/maken/bedenken.
Het had nog wel wat voetjes in de aarde want er zat eigenlijk nog een boutje in de weg. Daardoor versie V2.0 en V2.1 maar dat werkte niet.
Dus een deel van het alu vervangen en het betreffende boutje verplaatst.

Afbeelding

Deze kan het winterseizoen meedraaien en als dan in het voorjaar de kleuren bekend zijn dan kan die naar de spuiter. Misschien nog een aanpassing links en rechts en verlichting. Maar eerst nog wat stickers....

Afbeelding

Afbeelding

Zo, das aangekleed voorlopig. Op de kast ermee.

Dan maar een trailer avond van maken en het volgende zorgenkindje.

Afbeelding

Deze heeft namelijk ook nog een probleem. Hij past niet goed achter de Fendt. Achter de Case was prima maar bij de Fendt...

Afbeelding

Zijn de verhoudingen weer anders. Daarnaast bleek ik weer eens een fout gemaakt te hebben bij de laatste meetkundige aktie. Ik had een andere trekstang gemaakt zodat hij ook in de beoogde kist past,......5 mm te lang maar.... zucht....

Opnieuw dus even. Hij mag wel blijven maar moet wat inleveren zeg maar..... En krijgt er ook wat bij.

Afbeelding

Daarom ben ik ook blij dat ik veel meer boutjes gebruik en liever zo min mogelijk lijm. Ik vind demonteerbaarheid wel een pluspunt.

Afbeelding

Heb ik jullie trouwens al eens vertelt dat ik een japanse vriend heb? Ja? Heb ik dat al? Nee toch?

Afbeelding

Afbeelding

De verder onbehandelde zaagsneden.

Afbeelding

Schoon gemaakt en even een vijl erlangs gehaald. Hier houd ik het met de hand bij elkaar.

De kar heeft dus een as ingeleverd en daarmee een deel van zijn dek en lengte. Het restant verdwijnt in de bak met Bruder delen....Je weet maar nooit!

Afbeelding

Afbeelding

En de boel weer aan elkaar gebout. Maar gaatjes in de steunen verplaatsen en eigenlijk weer op dezelfde manier als eerder in elkaar gezet. Van heel dichtbij zie je nog wel wat maar er komt toch ook nog hout en traanplaat of diverse plaatsen. Ik ben zeer tevreden.

Afbeelding

Nu nog een 3 cm langere trekstang. Dan moet ie voor de toekomst klaar zijn zeg maar. De shovel zal er niet meer oppassen maar daar was ie toch al niet perse voor bedoeld. Meer voor landbouwmachines, kleine kraan en dat soort dingen.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: tractoren en ander landbouwspul van rolf

Bericht door Rolf »

Hier is een drietal modellen die nu een keertje klaar moeten voor de volgende test. Daarna is er wat druk af en kan ik verder werken naar de volgende deadline...... Moet je dus niet doen hobby met deadline...... Slaat nergens op. Toch vind ik het wel fijn een beetje druk erop te hebben. Zal een werkdeformatie zijn die nog een beetje is blijven hangen. Ik werkte voor klanten die wel koning waren als ze het verdienden.

Nu is de grote gele kiepbak klaar voor de volgende test. Nu dus eerst de trekker er maar weer voor zetten.

Afbeelding

Het chassis weer opgebouwd en nog wat kleine aanpassingen gedaan waaronder een 2e BEC. De stuurservo heeft nu een eigen BEC. Bij de proefopstelling met de zwaailampen (tuurlijk zitten die er ook op, gek op die dingen) deden die raar als ik ging sturen. De ontvanger had al wel een externe BEC maar nu dus de servo ook. Deze kan ik dan nu ook met 6 volt voeden.

Afbeelding

De voorspatborden dus ook geplaatst. Nadeel van dat PETG is dat het nogal glimt. Aan die spatborden gaat nog wel wat gebeuren. Ik heb ook gekeken of de originele spatborden erop kunnen maar dat is nog een te grote klus. Bovendien wilde ik hem eerst zoveel mogelijk opbouwen zoals de ontwerper hem bedoeld heeft.

Ook het frontgewicht hangt er weer. Nu de trekker een cm hoger staat qua bodemvrijheid kan die weer in de lagere stand zoals hier. Toch in onverhard lijkt mij dat ie zover vooruit stekend regelmatig de grond raakt.

Afbeelding

Dit is de hoge stand.

Een ander probleem waar veel tijd in is gaan zitten zijn de wielnaven en dan vooral rechtsvoor. Ik heb er al zoveel mee zitten klooien dat ik het heb opgegeven. Dat wiel blijft een zwabber houden. Ik wacht nog even een verdere ontwikkeling met de designer af. In de toekomst moeten deze echt gewoon van metaal gemaakt worden voor mij.

Afbeelding

Maar daar is tie dan.

Afbeelding

Afbeelding

Die gaat 11 december weer eens goed aan de tand gevoeld worden.

Dan nog de platte wipkar of hoe je het ook mag noemen. Blijft ook een dingetje. Ik merk nu ook dat ik weer een fase heb waarin concentratie moeilijk is. Ik zie de meest eenvoudige dingen over het hoofd of doe dingen niet goed. Niet alleen in de hobby.

Door de hele chassis aanpassing past de koppeling niet meer bij elkaar. Met de kieper kom ik er wondewel mee weg maar de wipkar hangt te ver achterover waardoor ook de oprijplaat niet goed werkt.

Afbeelding

Ik zit in het hoogste gat onder de trekhaak. Dat moet dus opnieuw getekend worden en geprint. Weer 12 uur printen dus. Deze was net klaar. Daar had ik nu even geen zin in. Toen had ik een helder idee. Ik denk draai de trekstang gewoon om.

Afbeelding

Toen zag ik ook pas de warp die erin zit. Hij is op het printbed krom getrokken. Lekker.

Afbeelding

Dan begint een tijdje van kijken passen meten, verkeerd boren (ik vergeet altijd te kijken of er aan de andere kant wel een moer kan....) een nieuwe maken, spiegelverkeerd aftekenen, verkeerd boren.

Afbeelding

Uiteindelijk zie je dat dan niet meer en past het nu?

Afbeelding

Net aan. De foto vertekend een beetje maar dit gaat net. De oprijplaat werkt en de actuator komt weer goed aan zijn eindpunten.

Afbeelding

De boel staat weer redelijk vlak.

Afbeelding

Afbeelding

En de Claas rolt weer niet meteen tegen de oprijplaten aan.

De Claas is ook de reden dat ik dit nu even zo laat. Dat gaat namelijk mijn 2e trekker worden. Die moet natuurlijk alles trekken wat de Fendt ook trekt en nog meer. Maar ook de reikwijdte van de Claas trekhaak is niet onbeperkt. Daarom wilde ik die van de Fendt ook meer in de middelste gaten houden.

Omdat vooruit denken niet mijn sterkste kant is wil ik eerst het Claas chassis nu zover op de wielen krijgen. Dan komt ook nog mijn haakarmchassis voor de trekkers en dan ga ik alles op elkaar afstemmen.

Als dat maar goed gaat.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Ovdl
Lid van MBVP
Berichten: 658
Lid geworden op: 11 feb 2012 22:54
Echte naam: Otto

Re: tractoren en ander landbouwspul van rolf

Bericht door Ovdl »

Een ander probleem waar veel tijd in is gaan zitten zijn de wielnaven en dan vooral rechtsvoor. Ik heb er al zoveel mee zitten klooien dat ik het heb opgegeven. Dat wiel blijft een zwabber houden. Ik wacht nog even een verdere ontwikkeling met de designer af. In de toekomst moeten deze echt gewoon van metaal gemaakt worden voor mij.

Hoi Rolf,
ik wil best een keer een paar velg meenemers ofzo voor je draaien.
Hier ligt nog wel wat aluminium of messing in een bak wat ervoor te gebruiken is.
Wat je zelf zegt, met plastic blijf je soms tobben.
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: tractoren en ander landbouwspul van rolf

Bericht door Rolf »

Hartelijk dank voor het aanbod Otto!

Ik wil eerst met de plastic exemplaren nog even verder ivm de einduitslag zeg maar. Zodra ik dan aan de afspraak voldaan heb ivm de review ga ik bij een volgende sessie de trekker meer naar mijn hand ombouwen met onder andere die naven en verlichting etc etc. Kom ik op terug ;)

Dan gaan we nu een start maken met de Claas Axion 950.

Afbeelding

Het chassis staat al een tijdje klaar.

Afbeelding

Het is deels voor gemonteerd maar moet ook deels uit elkaar om bijvoorbeeld de motoren van draden te voorzien en de stuurservo in te bouwen. Ook moet er nog een N20 motor in voor de hef achter.

Afbeelding

De stalen velgen zijn ook al van een likje verf voorzien in de kleur Vermiljoenrood.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dus eerst maar eens beginnen met voorzichtig demonteren en goed kijken hoe het een en ander in elkaar steekt.

Afbeelding

Er zitten 3 motoren in. 2 achter en eentje voor de vooras aan te drijven.

Afbeelding

De N20 motor is voor de achterhef.

Afbeelding

In dit bakje komt ie te liggen. Helaas is er een armpje afgebroken. Weet niet hoe of wanneer het is gebeurd maar gelukkig wilde de maker mij de STL file toe sturen zodat ik het onderdeel zelf kan printen. Maak ik hem meteen zwart.

Afbeelding

Voor de stuurservo had ik een alu servohoorn in gedachten. Het is echter behoorlijk krap allemaal. Die servohoorn heeft net als ik een beetje een dikke kop.

Afbeelding

En na veel freubelen, je bent zo 1,5 uur verder, toch een oplossing. Dat is wel mooi als je een en ander hebt liggen. Kan me voorstellen dat iemand die een dergelijk model gaat bouwen en niets in huis heeft gefrustreerd raakt. Niet aan beginnen zou ik zeggen.

Afbeelding

Het is nu met een standaard kunststof servohoorn en een beetje vijlen gelukt.

Wat echter hier misging was dat ik de wielnaaf eraf dacht te halen maar daarbij de steekas afbrak. Ik had niet goed gezien hoe de vork in de steel stak en dacht die klemt een beetje.....hevelwerking en krak.

Afbeelding

Das dus best kl&(*e. Inmiddels contact gehad met de makert van het chassis om te kijken of hij nog een asje heeft liggen. Anders eens op zoek cq zelf bestellen en meteen eentje op voorraad leggen.

Afbeelding

Voor de proef de achterwielen dan maar monteren. Door de verf paste het allemaal net niet. Dat was ook de reden om de voornaaf eraf te willen hebben. Denk handig hoef ik niet dat hele ding naar de werkbank te sjouwen....

Afbeelding

Ook nog maar eens kijken hoe ik de verstelbare vangmuil ga maken. Zou mooi zijn als ik dat ook handmatig zou kunnen verstellen.

Afbeelding

Ook de donor heeft op de werkbank gestaan en de eerste demontage is een feit. Een vervelende schade door wegschieten met een schroevendraaier maar had ook mijn hand kunnen zijn.....

Afbeelding

Maar dat lossen we ook wel weer op. Het begint er weer op te lijken nietwaar?
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: tractoren en ander landbouwspul van rolf

Bericht door Rolf »

Moeten dus met de Claas even in de wachtrij. Morgen print ik het onderdeel en ik hoop dat de asjes er deze week ook zijn. Gelukkig wel op voorraad.

Dus maar even een intermezzo.

Op zolder lag nog een onderdeel. Mijn trouwe volgers zullen zich mogelijk herinneren aan de laatste grote aanpassing aan de shovel.

Afbeelding

De cabine, ja? we herinneren ons?

Er was dus wat over aan onderdelen van de donor van de cabine en dat was???? Juist ja.

Afbeelding

Dit gele catje.

Dus nu in de werkplaats van de Dinxperlose modelbouw Frankenstevens...

Afbeelding

De man die er dit soort bakken op na houdt en op zolder...in het donker verhuisdozen vol heeft....

Afbeelding

taaa taaa!

Afbeelding

Een echte aandrukkert achter de trekker, een wals!

Afbeelding

Een trekboom fabrieken en dit keer weer eens uit de alu doos.

Afbeelding

Tja, maar met iets meer dan 300 grammetjes druk je niet zo heel veel aan eigenlijk,

Afbeelding

Dat plaklood is toch wel handig. Je krijgt het gewicht zo ook regelmatig verdeeld.

Afbeelding

Dit lijkt er al wat meer op. Hier even bij laten. De rol loopt ook (nog) niet in lagers en ik wil er ook nog een gimmick aan bouwen maar dan moet ik eerst kijken of de gimmick met dit gewicht kan werken.....

En zo, hoppa, weer een projectje erbij.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Ovdl
Lid van MBVP
Berichten: 658
Lid geworden op: 11 feb 2012 22:54
Echte naam: Otto

Re: tractoren en ander landbouwspul van rolf

Bericht door Ovdl »

sprakeloos, geniaal bedacht weer.
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: tractoren en ander landbouwspul van rolf

Bericht door Rolf »

Ach ja, wat zal ik zeggen..... Deze heb ik niet van iemand afgekeken maar zelf bedacht :D ;)

Het blijft een beetje dooretteren allemaal. Zit weer in zo'n fase... Zelfs bij het huishouden en poetsen vallen dingen om, kapot en zit het gewoon tegen. December soms? Haat die maand.

Zo ook bij de Claas....

Afbeelding

Zover de techniek er een beetje ingepropt en de zender geprogrammeerd zodat ie kon rijden en sturen.

Afbeelding

Beetje rond gereden door de hobbykamer. Hij is wel wat aan de snelle kant vind ik in vergelijking tot een vrachtwagen. Maar ja, gas hebben we in onze linkerhand.

Afbeelding

Dit mechaniekje verzorgt de beweging van de achterhef.

Afbeelding

Dekseltje erop en de draden en de eindswitches in 1 keer goed gesoldeerd.....Zou het dan toch?

De body er maar eens bijgepakt en na uren en uren de conclusie dat het niet past en ik vermoedelijk veel te veel heb weggedremeld.
Gatver..... Via de app foto's van anderen gevraagd (had ik eerder kunnen doen maar dacht het te weten cq begrepen te hebben van de chassisbouwer) en daar zat wel wat zinnigs bij. De Bruderboel nog verder uit getrokken en nu even het spoor geheel bijster......

Dan zit ik op het punt komt het goed of komt het te koop..... Weet het nog even niet.

Inmiddels wel weer wat foto's gehad....Project definitief naar het schap verhuist en zien we volgend jaar maar weer verder. Even helemaal klaar mee.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
theDutchguy
Lid van MBVP
Berichten: 223
Lid geworden op: 18 nov 2012 19:42
Echte naam: Arvid

Re: tractoren en ander landbouwspul van rolf

Bericht door theDutchguy »

Zo Rolf,

Dat zijn en hoop projecten door elkaar.
Er leuk bedacht met die restanten van de wals.
Jammer dat het even niet lukt met je trekker.
Maar ik neem aan dat het vast goed gaat komen.
Plaats reactie