Scania R560, de 2e poging

Toon hier jouw bouwverslag van je vrachtwagenmodellen
Gebruikersavatar
theDutchguy
Lid van MBVP
Berichten: 223
Lid geworden op: 18 nov 2012 19:42
Echte naam: Arvid

Re: Scania R560, de 2e poging

Bericht door theDutchguy »

Hoi Rolf,

Zo dat ie een verschil met toen je hem gekocht had.
Hij is zeker opgeknapt zo.
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Scania R560, de 2e poging

Bericht door Rolf »

Dank je Arvid,

En dooooorrrrr......

Afbeelding

De accubak had ik dus als bovenlader geplaatst. Ik dacht daar maak ik dan wel wat voor. Dit ook weer uit het oogpunt niet te veel rompslomp uit te halen daar er toch ooit nog een keer een algehele verbouwing zou volgen. Daar komt het vooruit denken weer om de hoek want paar dagen later, nu dus, ontdek ik dat een bovenlader helemaal niet zo handig is..... Dus

Afbeelding

Bakje kwartslag gedraaid.

Afbeelding

Magneten in de gaten van de spoiler en een stalen boutje in de steun. klak!

Afbeelding

Mooi, fijn, dat lijkt nogal......

Afbeelding

Rommel, rammel, zoom en zoef en je maakt een paar stickers die de magneten op hun plaats houden zonder gerommel met lijm op je lak.
Werken met dat wat net voorhanden is en een minimum aan tijd......

Afbeelding

Groene strepen.

Afbeelding

Wat heen en weer geplak.

Afbeelding

En je hebt op 2 plaatsen weer een sticker.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De andere kant ziet er wat anders uit en er zit geen magneet. Ook geen noodzaak dus beetje freubelen.

Afbeelding

Mij stoort het niet.

Wel is het even genoeg afleidingsstickers wat mij betreft. Meer moet er niet op komen. Er zijn nog 2 dingen die aandacht behoeven qua uiterlijk.

Afbeelding

Ik heb een setje andere uitlaten en er moet nog een achterdek gemaakt worden van een ander soort traanplaat.

Dan nog een avondje stoeien met de Beier en is ie klaar voor de eerste demo.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Scania R560, de 2e poging

Bericht door Rolf »

Afbeelding

Daar waren dus nog de uitlaten. Omdat deze tegen de spoilers aan zouden komen naar mijn vermoeden maar eens beginnen daar een hoekje uit te halen.

Afbeelding

Weer beetje groenig aan stippelen.

In de tussentijd ook de postmiep (Ze is heel aardig hoor) weer geweest en dus ander klusje....

Afbeelding

Zwarte boutjes. Ik vind een beetje contrast wel mooi.

Afbeelding

Achter ook natuurlijk.

Afbeelding

En aangezien het er 60 waren was ik weer helemaal blij met mijn Wowstick. Precies goede koppel en handzaam voor dit soort klusjes.
Draai je ook geen draad kapot en alles zit goed vast.

Afbeelding

Afbeelding

Dan nog het traanplaat tranendal. Zo erg ook weer niet maar ik gebruik meestal dat 2 traans spul van Wetronic. Vind ik mooier, wat robuuster.
Dit lijkt me Lesu. Het is ook knoerthard.

Probleem is dat er ook achter, treeplanken en bij de spatborden dit traanplaat zit. Bovendien zit het vlak en hoog ivm de stuurarm.

Afbeelding

Ik wilde die toch origineel houden?!

Na proberen en wikken en wegen besloten voorlopig toch de Lesu traanplaat er maar op te doen. Mijn ervaring met dat andere spul is dat ik daar geen strakke dubbele knik in krijg die ook nog recht is. Bij een eventuele toekomstige herverbouwing komt dit wel weer aan de orde.

Afbeelding

Dan de uitlaten. Ben aan het dubben geweest ze toch weg te laten maar ze mogen even. Was ook weer een ding want ook al is de uitlaat ook van Lesu hij is niet bedoeld om met dit traanplaat te gebruiken. Ook weer de bevestiging van de stuurservo en de versnellingsbak die in de weg zitten.

Ik heb uiteindelijk een alternatieve bevestiging gemaakt maar daardoor zit het systeem wel weer wat verder van de cabine.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De spoilers hadden dus gewoon intact kunnen blijven.... tja

Het grote gat in het dek heb ik maar even provisorisch gedicht. Inmiddels al een stukje Lesu traanplaat gescoord en dat komt er nog op.
Dan is de Scania klaar voor nu. Veel tijd ingestoken en ook lol aan gehad. Ikzelf ben tevreden met het resultaat. Zo zelfs dat de aandrang om hem snel echt om te bouwen niet eens zo groot is. Kan mijn budget en energie nu nog wel voor andere projecten gebruiken.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Scania R560, de 2e poging

Bericht door Rolf »

Afbeelding

Natuurlijk moest de Scania voor de proefrit in Kerk Avezaath (of all places) wel aan de voorkant ook een kenteken hebben. De proefrit is inmiddels geweest en de filmbeelden zijn in bewerking.

Er zijn nog wel een paar dingetjes die moeten worden aangepakt. Allereerst de stuurinrichting. Ik denk dat de afdekplaat de stuurarm raakt. Daardoor moet de servo wel erg hard werken en is de stuuruitslag te klein. Dat kan en moet anders.

Verder nog wat aanpassingen in de Beier zoals de remlichten, die gaan te vroeg aan, en het startvolume dat te laag is. Nu was het vandaag wel erg veel geluid in een betrekkelijk kleine zaal. Maar ik ben tevreden op zich. Hij staat leuk op de baan en valt niet uit de toon zeg maar ;)

De dieplader met de dumper erop trekt ie prima.

Hij gaat nu even op het schap maar de paar dingetjes wil ik voor de volgende rijdatum eind februari wel aanpakken.

Afbeelding

Afbeelding
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Scania R560, de 2e poging

Bericht door Rolf »

Het is inmiddels voorbij half maart en de Scania staat weer even op de werkbank. Had afgelopen weekend eigenlijk zullen rijden maar kwam het niet van dus.

Ik wil er wel zo min mogelijk financiën instoppen op dit moment maar het uiterlijk en dan vooral het traanplaattranendal staat me gewoon niet aan. De gaten erin zijn ronduit lelijk. Moet anders. Ook is het accubakje net te klein. Ik had nieuwe lipo's gevonden in dezelfde maat als die ik gebruikte. Dat klopt maar de kabel is zo dik en stijf dat de lipo net niet past. Ook had ik de aan/uit schakelaar in het bakje gezet. Niet handig niet. Dus uit elkaar een beetje en weer sleutelen.

Afbeelding

Bij ome Ali en een paar shops zijn wel nieuwe te krijgen maar dan wel vanaf € 40 en dan nog met voorgestanste gaten en rare teksten op de randen.
Dan bedenk ik liever mijn eigen tekst. En de stuurservo was er ook nog maar ik heb ointdekt dat ie maar een paar mm omlaag hoeft voor mijn idee.....

Die moet ik kunnen vinden.

Afbeelding

De gaatjes voor de servosteun in het chassis zijn min of meer een vast gegeven.

Afbeelding

Afbeelding

Echter de servosteun is bewerkelijk en ik heb die ook nog liggen mocht het verkeerd gaan. Ik heb de gaatjes opgeboord naar 4 mm zodat met vastschroeven ik de steun naar beneden kan drukken. Fractie winst. De rest heb ik gewonnen door de servosteuntjes af te vijlen. Net genoeg allemaal voor het juiste resultaat.

Afbeelding

Weer gemonteerd en hij blijft onder het maaiveld.

Afbeelding

Afbeelding

Dan de gatenkaas dus. Dit is hem.

Afbeelding

En dit is wat ik ga maken....... Eens kijken of dat het net wat strakker kan zonder inkopen te doen.

Afbeelding

Eerst maar naar de spuiterij. Kijken wat we ermee kunnen maken. Eerst voor de schotel en als het wat is ook erachter.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Scania R560, de 2e poging

Bericht door Rolf »

Afbeelding

Zo, accubak XXL zit op zijn plek. De linker skirthouder zit nu aan de accubak vast. De skirt behoud dus zijn magneetbevestiging.

Afbeelding

Wat anderhalve centimeter al niet kunnen doen...

Afbeelding

En bakkie is dicht.

Afbeelding

Wilde meteen nog wat aanpassingen doen aan de Beier. Omdat meestal de speaker in het dak zit heb ik altijd een losse speaker liggen om ook geluid te hebben bij de instellingen.

Afbeelding

Dan uit de spuiterij....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De plaat is gewoon mee geschroefd met de gatenkaas. Ik twijfel nog of ik er een sticker oid op moet maken met V8 logo oid.
Ik vind het wel beter dan de traanplaat in ieder geval al is het ook niet perfect. Ik zou een hele vlakke plaat kunnen maken en hogere skirts maken, Holland Style?!
Maar dat schiet eigenlijk weer het doel voorbij. Ik laat het voor nu even zo en kijk dan op een volgende demo/rijdag hoe het me bevalt.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Scania R560, de 2e poging

Bericht door Rolf »

Ik miste aan de Scania nog wat. De voorkant moest wat meer hebben. Ik twijfel nog steeds of ik de grill zal spuiten in een grijze tint. Maar dat is ook wel weer een beetje standaard.

Ik heb gelukkig bakken met van alles en van de MAN had ik nog een lichtbeugel over die oorspronkelijk voor een .....Scania was.

Afbeelding

Ook hier weer testen en testen voor de definitieve montage.

Afbeelding

Gemonteerd ziet het er zo uit. Ik vind het wel wat hebben. Het zijn maar 3 lampen en het waren er 4 op de MAN. Helaas is van 1 lamp het angel eye SMD led defect op het printje. Dat kan ik niet vervangen. En om nu 1 zo'n printje ergens te bestellen en ook nog duur te betalen omdat het Servonaut is..... Dan maar een lamp eraf..... Het mag van mij wel anders dan anders.

Afbeelding

Met de angel eyes.....

Afbeelding

En volle bak.... Op naar Intermodellbau Dortmund!
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
theDutchguy
Lid van MBVP
Berichten: 223
Lid geworden op: 18 nov 2012 19:42
Echte naam: Arvid

Re: Scania R560, de 2e poging

Bericht door theDutchguy »

Aan de verlichting zal het niet liggen Rolf.
Succes in Dortmund. We wachten de foto's af.
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Scania R560, de 2e poging

Bericht door Rolf »

En veel film niet te vergeten!
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Scania R560, de 2e poging

Bericht door Rolf »

Nu hebben jullie al gezien dat de Scania niet mee is geweest naar de Intermodellbau. Ik ga er tenminste van uit dat jullie trouwe kijkers zijn van mijn You Tube kanaal.
Er was echt geen plaats meer in de auto. Ik moest de Scania thuis laten en James een aanhanger. Achteraf baalde ik een beetje want ik had beter de Fendt trekker thuis kunnen laten. Maar goed....

Een probleem met de Scania was dat ie te snel was. Zoals bekend heb ik de originele 3 bak erin zitten en een Carson Poison motor. Ook al een 80T crawler geprobeerd maar die is nog te snel naar mijn smaak.

Dus toen bij Ali de vertragingsbak die ik had bedacht een keer onder de € 50,00 was toegeslagen.

Afbeelding

De prijzen van dit ding variëren enorm.

Afbeelding

De bedoeling is dat je die aan de uitgang van de versnellingsbak plempt. Dat is een korte zin maar heeft bij een gebouwd model toch best wat voetjes in den aerde.

Afbeelding

Nu ja, hij is eruit en zo ziet de standaard uitgang eruit (voor de servonaut gebruikers) voor een dogbone cardan.

Afbeelding

Een mooi tandwieleke....

Afbeelding

Gewoon erop schuiven......

Afbeelding

En met een beetje vet de vertraging erop. Tandwieleke opgesloten en doet zijn werk.

Afbeelding

Dan is dit eigenlijk de bedoeling dus.

Afbeelding

Dus cardan bakkie erbij en kijken wat er zou kunnen passen danwel passend gemaakt kan worden.

Afbeelding

En in een tuutje helemaal nieuw zat nog een variabele as. Ook mooi....

Afbeelding

En passend. Ook de dwars traverse nog even tegen de dremel moeten houden en gaan met die banaan.

Alles weer in elkaar gezet, na diverse testjes, en ook de schakelservo nog vervangen en opnieuw afgesteld. Nu loopt die zoals ik het me voorstelde en ongeveer dezelfde snelheid als de Volvo FH16.

Als je de ruimte hebt om de bak te laten zitten probeer dit dan ook eens. Is een toevoeging aan de rij beleving. Zeker zoals in de Volvo met de SFR-1. Op de cruise control heel langzaam tegen een helling opkruipen in de 1 en je eigen truck daarbij filmen..... LOL.

Zo krijgt de Scania als tussendoor truckie toch nog de nodige aandacht en investeringen en ben er blij mee.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Plaats reactie