Dieplader Bruder ombouw

Toon hier jouw bouwverslag van je vrachtwagenmodellen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1090
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Dieplader Bruder ombouw

Bericht door Rolf »

Voor de Scania moet er toch ook weer een dieplader komen. Ik ga nu voor een Bruder ombouw. Ook deze zal eerst een soort light probeer versie worden zonder al te veel poes pas maar moet ook goed te vervoeren zijn en multifunctioneel ook nog.....

Omdat ik toch links en rechts nog wel eens wat vragen zie en hoor over de ombouw van een Bruder dieplader ga ik deze toch maar weer een eigen topic gunnen. Voor de puristen zal het even wegkijken worden. Dit is geen 1:1 bouwsel. Daar hebben we andere echte modelbouwers voor.

Het gaat hier om een beetje vlot, goedkoop en leuk om te zien en bovenal functionele dieplader.
Net als de meeste projecten van mij zal deze groeien, rijpen, verbeteren, verkocht worden of in de hoek gesmeten worden.....

Afbeelding

Hoofdstuk 1 Men pakke alles wat je hebt aangaande Bruder dieplader en mietert het op de werkbank.
Als voorwerk allerlei zoektermen op Google en Youtube gebruikt en veel filmpjes gekeken.

Afbeelding

Dan begin je gewoon ergens te zagen waar het je goeddunkt..... Had ik al eens gezegd dat ik daar een japanse vriend voor had?

Afbeelding

Afbeelding

En voor je het weet heb je nog meer gezaagd en groeit het plan.

Afbeelding

En dan krijg je een soort van beeld erbij.....

Afbeelding

En even geen fancy assen en wielen maar wel een Bruder Diff dus het plastic goed voorbereiden.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1090
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Dieplader Bruder ombouw

Bericht door Rolf »

Weer verder met het plastic.

Afbeelding

De bedoeling was om de oplegger deelbaar te maken. Makkelijk voor transport en opbergen thuis. Maar daarmee kon hij ook wat korter worden en een stukje (handmatig) uittrekbaar. Voor elke baan wat wils zeg maar.

Afbeelding

Ingeschoven, korte versie dus.

Afbeelding

Uitgeschoven, ja ja, de lange dus.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op zich allemaal leuk. De koper leiding schuift op de werkbank mooi in de alu kokerprofielen. Snug fit noemen de engelsen dat. Tot het er weer uit moet. Muur vast dus.
Zeker toen de dumper erop gestaan had en alle schroeven en boutjes aangedraaid waren.

Lang verhaal kort...... Vijlen, schuren, buigen, meten trekken, vloeken.... vallen, opstaan, schelden en brekken en angoan. Het hielp allemaal niet.
Te veel speling kan niet. Het koper en alu gaan niet samen op deze manier.

Andere keuzes maken dus helaas. Dat is balen. Gelukkig is ie niet zwaar en zal niet de mooiste worden dus..... Maar even mee doorgaan en er een geheel van maken.

Afbeelding

Dan het volgende "let nou op" moment. Mooi stukkie alu liggen.... Maar is dus te dik en de "staande kant" te hoog. Als je de wielen monteert loopt het aan. Dat had ik dus pas in de gaten toen ik beide kanten volledig had geboord en gemonteerd..... Ja soms zit het mee....

Afbeelding

Vanmiddag weer even ander alu gekocht (ook duurder geworden) en weer verder. Nu maar even een meter maken zeg maar. De ruggegraat van 1x1 cm koker.

Afbeelding

Niet alle boutjes zitten erin maar van onderen met m3 (uit de tamiya voorraad) boutjes in de ruggegraat waar ik draad in getapt heb.

Afbeelding

Hier een kier waar eerst de deling was. 2 verschillende zaagsnedes. Sluit nu wat minder mooi aan maar komt in orde.

Afbeelding

Links het nieuwe alu en ook maar 1 mm dik.

Afbeelding

Veel M3 getapt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dan maar weer eens een beetje passen. Hij lijkt zo vreselijk lang maar is net zo lang als een Carson Goldhofer zo'n beetje. Het voorplecht moet nog een stukje verlengd worden om mooier op de vrachtwagen aan te sluiten.

Afbeelding

Afbeelding

Dit lijkt misschien wat minder gestrekt met 4 assen? Ik twijfel nog. Ik ga eerst voorste deel verlengen nu. Dan mogelijk nog een 10 cm uit de trailer halen.
Of eerst eens proberen hoe het rijd..... we zullen zien.

Enne, leer van mijn fouten;)
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Plaats reactie