Dieplader Bruder ombouw

Toon hier jouw bouwverslag van je vrachtwagenmodellen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Dieplader Bruder ombouw

Bericht door Rolf »

Voor de Scania moet er toch ook weer een dieplader komen. Ik ga nu voor een Bruder ombouw. Ook deze zal eerst een soort light probeer versie worden zonder al te veel poes pas maar moet ook goed te vervoeren zijn en multifunctioneel ook nog.....

Omdat ik toch links en rechts nog wel eens wat vragen zie en hoor over de ombouw van een Bruder dieplader ga ik deze toch maar weer een eigen topic gunnen. Voor de puristen zal het even wegkijken worden. Dit is geen 1:1 bouwsel. Daar hebben we andere echte modelbouwers voor.

Het gaat hier om een beetje vlot, goedkoop en leuk om te zien en bovenal functionele dieplader.
Net als de meeste projecten van mij zal deze groeien, rijpen, verbeteren, verkocht worden of in de hoek gesmeten worden.....

Afbeelding

Hoofdstuk 1 Men pakke alles wat je hebt aangaande Bruder dieplader en mietert het op de werkbank.
Als voorwerk allerlei zoektermen op Google en Youtube gebruikt en veel filmpjes gekeken.

Afbeelding

Dan begin je gewoon ergens te zagen waar het je goeddunkt..... Had ik al eens gezegd dat ik daar een japanse vriend voor had?

Afbeelding

Afbeelding

En voor je het weet heb je nog meer gezaagd en groeit het plan.

Afbeelding

En dan krijg je een soort van beeld erbij.....

Afbeelding

En even geen fancy assen en wielen maar wel een Bruder Diff dus het plastic goed voorbereiden.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Dieplader Bruder ombouw

Bericht door Rolf »

Weer verder met het plastic.

Afbeelding

De bedoeling was om de oplegger deelbaar te maken. Makkelijk voor transport en opbergen thuis. Maar daarmee kon hij ook wat korter worden en een stukje (handmatig) uittrekbaar. Voor elke baan wat wils zeg maar.

Afbeelding

Ingeschoven, korte versie dus.

Afbeelding

Uitgeschoven, ja ja, de lange dus.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op zich allemaal leuk. De koper leiding schuift op de werkbank mooi in de alu kokerprofielen. Snug fit noemen de engelsen dat. Tot het er weer uit moet. Muur vast dus.
Zeker toen de dumper erop gestaan had en alle schroeven en boutjes aangedraaid waren.

Lang verhaal kort...... Vijlen, schuren, buigen, meten trekken, vloeken.... vallen, opstaan, schelden en brekken en angoan. Het hielp allemaal niet.
Te veel speling kan niet. Het koper en alu gaan niet samen op deze manier.

Andere keuzes maken dus helaas. Dat is balen. Gelukkig is ie niet zwaar en zal niet de mooiste worden dus..... Maar even mee doorgaan en er een geheel van maken.

Afbeelding

Dan het volgende "let nou op" moment. Mooi stukkie alu liggen.... Maar is dus te dik en de "staande kant" te hoog. Als je de wielen monteert loopt het aan. Dat had ik dus pas in de gaten toen ik beide kanten volledig had geboord en gemonteerd..... Ja soms zit het mee....

Afbeelding

Vanmiddag weer even ander alu gekocht (ook duurder geworden) en weer verder. Nu maar even een meter maken zeg maar. De ruggegraat van 1x1 cm koker.

Afbeelding

Niet alle boutjes zitten erin maar van onderen met m3 (uit de tamiya voorraad) boutjes in de ruggegraat waar ik draad in getapt heb.

Afbeelding

Hier een kier waar eerst de deling was. 2 verschillende zaagsnedes. Sluit nu wat minder mooi aan maar komt in orde.

Afbeelding

Links het nieuwe alu en ook maar 1 mm dik.

Afbeelding

Veel M3 getapt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dan maar weer eens een beetje passen. Hij lijkt zo vreselijk lang maar is net zo lang als een Carson Goldhofer zo'n beetje. Het voorplecht moet nog een stukje verlengd worden om mooier op de vrachtwagen aan te sluiten.

Afbeelding

Afbeelding

Dit lijkt misschien wat minder gestrekt met 4 assen? Ik twijfel nog. Ik ga eerst voorste deel verlengen nu. Dan mogelijk nog een 10 cm uit de trailer halen.
Of eerst eens proberen hoe het rijd..... we zullen zien.

Enne, leer van mijn fouten;)
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Dieplader Bruder ombouw

Bericht door Rolf »

Afbeelding

Op de een of andere manier is het met foto's maken niet goed gegaan en zijn de foto's van het verlengen van het voordek foetsie biaroetsie.
Maar het is vrij simpel. Kijken welke lengte je nodig hebt en bij voorkeur voor de king pin een stuk eraan breien zodat de kingpin in het stevigste deel zit. Je ziet onder het alu nog de zaagsnede. Verder zit het alleen vast met de strips buitenlangs en de 2 stripjes onder en natuurlijk de styreen plaat die verlijmd is.

Ik heb de boel opgevuld met styreen om tot een goede hoogte boven de schotel te komen.

Afbeelding

Een overzicht van de onderzijde. Ik heb er ook toch een deel uitgehaald en maak er een vier asser van.

Afbeelding

Dit was dan de hoogte eerst. Zittend en kijkend bedacht ik me (een zittend gat bedenkt zich wat) dat er op veel banen ook bruggen en hobbels zijn. Dan moet er ook wel wat speelruimte zijn zodat de dieplader niet meteen op de truck zit bij een knikbeweging.

Afbeelding

Dus nog wat styreen erbij.

Afbeelding

Dit moet wel gaan denk ik. Er komt nog een dun aluplaatje onder als slijtplaat. Moet ik nog even zoeken. Ligt ergens in de garage volgens mij.

Afbeelding

Inmiddels ook de wielen gekit. Een paar had ik nog liggen.

Door de verhoging van de kingpin plaat (heet dat zo?) komt de dieplader een beetje achterover te hangen. Dan rolt de boel eraf en dat willen we niet.

Afbeelding

Jullie weten toch dat ik een Japanse vriend heb? Een mooie zaagsnede gemaakt.

Afbeelding

Uit de alu voorraad wat opgediept.

Afbeelding

En dat is pure winst......een gat.

Afbeelding

Afbeelding

Misschien een beetje overkill maar dat gaat niet los en breekt niet af en in Duitsland zeggen ze "doppelt genaht hallt besser"

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maar eens wat andere lading erbij gepakt maar dit is het geworden voor zo ver.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Ovdl
Lid van MBVP
Berichten: 658
Lid geworden op: 11 feb 2012 22:54
Echte naam: Otto

Re: Dieplader Bruder ombouw

Bericht door Ovdl »

waarom kit je de wielen als ik vragen mag?
zijn toch al sterk van zichzelf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Dieplader Bruder ombouw

Bericht door Rolf »

Die kit maakt de wielen zwaarder waardoor de trailer met name leeg minder rammelt. De holle wielen werken dan als een soort klankkastjes.

Vandaag dus gereden met de Scania met deze trailer erachter. Op de best krappe baan bij RC on Tour (was weer gezellig daar) volgt hij de Scania goed en knijpt niet meteen door de bonnenbochten. Rammelt niet en ziet er al best aardig uit......

Dat laatste moest natuurlijk afgelopen dagen nog wel even gerealiseerd worden.

Afbeelding

De oprijplaten eerst. Even de kop bewerken zodat ie niet meer klemt.

Afbeelding

De bediening voor 2 platen vergt een gekoppelde set.

Afbeelding

Afbeelding

Net als bij de aanhanger voor achter de trekkers een actuator voor de bediening. Gelukkig werkt ie op 2S lipo ook goed want het is een 12v model.

Afbeelding

En dan freubelen met de juiste hevelwerking.

Afbeelding

Er komt vooralsnog geen echte uitgebreide verlichting op middels een Beier module. Dus even provisorisch nepverlichting. In de toekomst iets met een kleine lipo oid fiksen dat de gewone verlichting en een zwaailamp bijvoorbeeld het wel doen.

Afbeelding

Een beetje afgewerkt en zo gaan we eerst maar eens aan de slag.

Afbeelding

Dan wat optische dingetjes. Ik wil niet de hele zijkant glad afwerken. Dus we gaan een beetje lost met alu, hout en traanplaat.

Afbeelding

Maar tussendoor eerst eens de werkbank opruimen. Soms moet je dat gewoon even doen, dat ruimt ook in je hoofd meteen een beetje op.

Afbeelding

Eikenhout zagen....

Afbeelding

Afbeelding

Zagen, plakken, meten en rommelen. Ik werk toch het liefst met deze traanplaat. Goed te snijden en af te werken en mooi om te zien.

Afbeelding

Afbeelding

Secondenlijm voor de styreen op te plakken en Tix contactlijm voor het hout en de traanplaat.

Afbeelding

Voordek

Afbeelding

Ziet er uit als nieuw toch?

Afbeelding

De goede wielen zitten eronder dus kan er niets meer mis gaan toch......

Afbeelding

Tuurlijk een kenteken!!

Nog lang niet klaar maar begint ergens op te lijken toch?
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Plaats reactie