Boxtrailer 3 asser tamiya truck

Toon hier jouw bouwverslag van je vrachtwagenmodellen
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Boxtrailer 3 asser tamiya truck

Bericht door Rolf »

In mijn nieuwe topic had ik al vermeld dat er nog een trailer was. Ook die moet een verbouwing ondergaan.
Dat is dus ook een tweedekansje geworden.

Eerst maar even hoe hij was toen ik hem had uitgepakt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze oplegger gaat meer fases kennen. Allereerst een snelle fase om hem achter de Scania te kunnen
gebruiken tot de andere bruikbaar is. In de tussentijd zal ik er wel een beetje mee klooien af en toe om ook te bedenken hoe ik de definitieve ombouw ga doen. Dat is latere zorg. Eerst maar een beetje toonbaar maken voor achter de Scania.

Afbeelding

Afbeelding

Die achterdeuren bijvoorbeeld konden zo natuurlijk niet meer. Resterende stickers eraf en beslag ook. De boutjes waren slecht en van binnen....

Afbeelding

Zo had ik loctite nog niet eerder gebruikt gezien..... Zat wel vast.

Veel boutjes braken af en er zat ook rode verf aan het deurbeslag.

Afbeelding

Afbeelding

Schoonkrabben en schuren was het devies. Toch zoveel mogelijk proberen.

Afbeelding

En met folie beplakt vooralsnog. In de toekomst komen deze deuren toch te vervallen.

Afbeelding

Andere velgen en banden. Ik kon van een vriend 4 scale club banden overnemen en heb er 2 bijgekocht.
De velgen ga ik nog aanpakken verder.

Afbeelding

Deze zijn verder wel mooi dacht ik zo. Wel geen Michelin imitaties maar ook maar minder dan de helft:)

Afbeelding

De bumper moet een beetje passen bij de stijl en de Scania....

Afbeelding

Zoiets maar dan zonder dat gapende gat lijkt me.

Afbeelding

Afbeelding

Meer zo dus. In de tussentijd heeft ie al gereden (dag na aanschaf) en heb ik ook de kingpin op de Scania aangepast.

Voorlopig ga ik in de trailers geen Beier modules inbouwen. Voor alleen wat verlichting en een motortje aansturen is mij ruim € 300 toch een beetje te grtig aan het worden. Ik denk dat ik eerst met kabelverbinding ga werken. Een van mijn vrienden is bezig met een bluetooth dingetje. Mogelijk dat dat in de toekomst een optie is.

Afbeelding

Afbeelding

tot gauw.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Ovdl
Lid van MBVP
Berichten: 658
Lid geworden op: 11 feb 2012 22:54
Echte naam: Otto

Re: Boxtrailer 3 asser tamiya truck

Bericht door Ovdl »

ik weet niet voor zender je tegenwoordig gebruikt,
maar je zou eventueel gewoon een tweede ontvanger achterin je trailer kunnen zetten om een en ander aan te sturen.
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Boxtrailer 3 asser tamiya truck

Bericht door Rolf »

Ik heb een Frsky S20. Op zich is dat ook een optie maar met een Beier in de truck voor de verlichting heb je dan toch een kabel nodig. Dat kun je niet met een ontvanger regelen. Voor een eventuele bediening zou het wel kunnen maar ik wacht wel op de bluetooth optie denk ik. De trailer is toch nog niet klaar.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Boxtrailer 3 asser tamiya truck

Bericht door Rolf »

Inmiddels nog wat vinyl verspild aan de trailer zodat ie op de komende demo's toch herkenbaar blijft;)

Afbeelding

Afbeelding

En dan achterop nog wat....

Afbeelding

Kan het even mee door denk ik.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
theDutchguy
Lid van MBVP
Berichten: 223
Lid geworden op: 18 nov 2012 19:42
Echte naam: Arvid

Re: Boxtrailer 3 asser tamiya truck

Bericht door theDutchguy »

Hoi Rolf,

Ziet er weer goed uit zo.
Die trailer is wel opgeknapt zo.
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Boxtrailer 3 asser tamiya truck

Bericht door Rolf »

En het gaat nog verder...

Nu de Scania in de versnelling staat moet deze ook weer even op de werkbank natuurlijk. De bedoeling is dat de Scania deze eerst als koeler gaat trekken. Dan maak ik een andere trailer klaar en daarna gaat deze verder in de ombouw.

Er zijn echter wel een paar vlekjes om weg te werken.

Afbeelding

Afbeelding

Dit bijvoorbeeld. Met de kwast. Dat gaat bij mijn niet meer. Leuk op afstand maar mijn lat ligt wat hoger zeg maar.

Afbeelding

Kruiskopjes probeer ik ook altijd te vervangen wanneer ze in het zicht zitten.....

Afbeelding

Afbeelding

Dus wat demontagewerk en schoonmaak en dan even langs de spuitert.

Afbeelding

Dan word het al wat kaler. Meteen eens uitzoeken hoe ik die achterste as kan laten meesturen zonder grote verbouwing.

Afbeelding

De palletkast krijgt zijn grondlaag.

Afbeelding

Dan de achterbumper van draden en een stekker voorzien. Zo kan ik altijd de bumper demonteren.

Afbeelding

Nog even de juiste weerstanden erbij gezocht. Met de Alibumpers en lampen altijd weer even checken of het 5 volt of 3 volt is. Dit was 5 volt.
Helaas lijkt er in de printplaat wel een contactbreukje te zitten. Een van de SMD van de knipperlichten gaat niet helemaal goed. Nadeel van de Ali spullen is dat wanneer je het al een half jaar in huis hebt er geen garantie meer is. Ik had hem na ontvangst wel getest maar toen niets opgwemwekrt dus .... we gaan het even zien.

Afbeelding

Ondertussen staat er ook weer wat te drogen. De palletkasten en bodem. De deuren liggen samen met het reservewielen rek in de gootsteenontstopper.....

Afbeelding

Maar de velgen staan ook in de grondverf and as we speak....

Afbeelding

Droogt inmiddels de aluminium laag ook al. Ik vind die chroomvelgen van Tamiya toch maar niets eigenlijk. Het is en blijft ook plastic. In ieder geval niet voor een "normale" truck. Hooguit voor een amerikaan of een showtruck maar dan zijn echte aluvelgen altijd mooier. Is vaak ook een budget verhaal en daarom spuit ik deze nu ook. Iets meer burgerlook zeg maar.

Zo gaat het verder maar door. Ik heb toch een Beier module gekocht voor deze trailer. Wilde er nu toch mee verder en kon dankzij Sven een koopje opdoen in de vorm van een oudere SM IR 16-2 module. Scheelt toch bijna de helft en voor mijn doel voldoende.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Boxtrailer 3 asser tamiya truck

Bericht door Rolf »

Ook met de trailer weer wat gedaan al had de Scania nu eerst even de prioriteit.

Afbeelding

Spuitwerk dus.

Afbeelding

Velgen zijn nu plastic alu in plaats van plastic chroom.

Afbeelding

En de groene ringen erop. Dat groen gaat zich in de toekomst vanzelf verklaren!.

Afbeelding

En Mister Bambu maakt vast een paar dopjes voor op de moertjes.

Afbeelding

De stuuras al een keer omgedraaid maar hoe en waar een servo? Dat is een heel dingetje. Ik wil ook niet teveel verwijderen van de wielophanging. De bladveren doen het meeste maar ook als er 7 kg lading in staat? Kan ik de schokdempers dan nog gebruiken?

Dan maar eens een onderzoekje bij onze vriend google en ik vond wel een paar bouwsels maar allemaal met de as met de stuurstang naar achteren.

Afbeelding

Het moet wel passen en de veerweg niet belemmeren.

Afbeelding

Tussendoor passen en meten en weer een beetje aanpassen.

Afbeelding

En dus dit is het resultaat voorlopig.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Boxtrailer 3 asser tamiya truck

Bericht door Rolf »

En ook hier van middag nog even gerommeld.

Afbeelding

Een tip voor eenieder die een chassis maakt boor even een gat van ca 8mm door de dwarsliggers van het chassis. Al doe je als bouwer er niets mee de koper een paar jaar later is je dankbaar ervoor. Zo kun je veel mooier de kabels wegwerken.

Afbeelding

De stuur as zit weer op zijn plek vastgeschroeft.

Afbeelding

En het kabeltje door de gaatjes.

Inmiddels zit ook de holle kingpin op zijn plek en natuurlijk de ontvanger diode erachter. Moet ik wel nog even testen.

Afbeelding

Afbeelding

We rommelen maar weer door!
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Boxtrailer 3 asser tamiya truck

Bericht door Rolf »

Afbeelding

Met die bevestiging van de plaat van de kingpin moest ik nog iets. De verkeerde schroeven.
Had in mijn hoofd dat de opbouw uit elkaar moest of via de achterdeuren werken. Toen ik weer eens niet kon slapen bedacht ik opeens dat de voorwand er wel eens uit zou kunnen. Dat krijg je op leeftijd en als je het zelf niet hebt gebouwd.... 4 schroefjes en hopla.

Afbeelding

Afbeelding

Zo, dat is beter. Ik laat de plaat wel zitten. De diode zit mooi klem tussen de plaat en de plastic steun. Bovendien hoef ik dan het plastic deel aan de voorzijde niet te verbouwen/zagen/opnieuw maken.

De kabel vast richting de palletkast en een ferrit (heet dat zo?) klem erom heen. Sinds ik Beiers in trailer bouw doe ik dat standaard. Bij mijn eerste bouw heb ik enorm veel problemen gehad met storingen. Dit was de oplossing. Een zakje vol gekocht en nu een stuk of 6 trailers later..... Neem ik aan dat het nog werkt.

Afbeelding

Het rek voor de reservewielen en de velgen daarvan een laagje verf gegeven en wat sjorbanden om ze vast te leggen.

Afbeelding

Op de kop maar zo ligt de trailer erbij nu.... Geen wielen nog.

Afbeelding

Afbeelding

Een kentekenplaat erop vast en nog een zwart vlekkie boven de bumper.....

Afbeelding

Even een stoer plaatje erover...... Het schiet op. Wat fijn dat ik de winter gewoon door kan spuiten min of meer. Anders hadden zich de projecten wel weer opgestapeld.
We gaan hier zelf intern een opruiming en verhuizing houden. De kleinkinderen slapen hier niet meer regelmatig dus hun bedden kunnen opgeruimd worden.
Daardoor kan de spuitcabine naar een andere kamer en komt Jannie met haar freubelwerkjes gezellig bij mij zitten.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Boxtrailer 3 asser tamiya truck

Bericht door Rolf »

Nou, de hobbykamer is wat klein voor een fatsoenlijke proefrit maar het werkt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De trailer staat wel wat hoog op de schotel. Ik heb de schotelhouder al iets afgeslepen maar nog steeds zweeft de voorste as van de trailer. Dat zie je helaas wel vaker. Ik heb het in het verleden ook al gehad. Als je achterop de truck platen maakt en daarbovenop de schotel dan gaat ie een paar millimeter omhoog.
Ik wacht even de nieuwe achterbanden van de truck af. Daarna ga ik er nog even mee aan de gang.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Plaats reactie