MAN 6x4 Tamiya effe anders

Toon hier jouw bouwverslag van je vrachtwagenmodellen
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: MAN 6x4 Tamiya effe anders

Bericht door Rolf »

Tijd voor wat nieuws..... Helaas is er niet zoveel te melden. De shovel kwam er tussen natuurlijk en ook wat werk voor ons eigen terrein bij onze club in Hengelo. Hier volgt binnenkort meer over.

Maar de MAN is ook een beetje opgehouden door mijzelf. Ontevreden, niet uitvoerbare ideeën, mislukte pogingen enzovoort. Wist niet meer waarheen. Het 3D printen loopt niet en airbrushen ook niet echt.

Ik heb wel besloten dat deze nu gewoon een keertje af moet. Met eventuele kleine tekortkomingen moet het maar. Anders verdwijnt hij op zolder, in de kast of op Marktplaats. De Scania R560 staat inmiddels om financiële redenen ook even in de koelkast en de al verzamelde onderdelen op zolder.

1 ding heb ik op de hobbykamer gehouden van de Scania en dat is de lichtbalk die ik had gekocht.

Afbeelding

Deze is gemaakt voor de Volvo FH16 maar misstaat ook niet op een Scania of MAN. Er horen 3 lampen op naast de 5 lampjes in het smalle buisje.....
Helaas blaas ik bij het testen 1 lamp al op. Shit happens en een beetje hoe het momenteel hier gaat. Concentratie is toch wel makkelijk...... Maar heb me voorgenomen gewoon door te stampen......

Dit betekent dus automatisch dat mijn eigen gemaakte en ontworpen lichtlijst onder de lichtbak in de prullebak ligt na 8 pogingen. Ik had een exemplaar gespoten en dacht......neeeee, weg ermee. Voldoet niet aan mijn standaard. Het werkt optisch gewoon niet.

Afbeelding

Zit je dus met een dak vol gaten..... zucht weer plamuren maar eerst nog een beetje passen en meten...

Afbeelding

De Michelin mannetjes en de lichtbak zijn nog niet afgeschreven maar ik moet wel weer een nieuwe lichtbak, iets smaller, maken.

Het spuiten wil ook niet echt lukken maar meer daarover in mijn 3D en airbrush topic.....Soms vraag ik mij af waarom ik deze hobby eigenlijk nog doe?

Het duurt allemaal nog wel even. De nieuwe deadline is onze open dag in September al zou het zomaar kunnen zijn dat we dan weer allemaal in Lock down zitten....We zullen zien!
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: MAN 6x4 Tamiya effe anders

Bericht door Rolf »

Jannie heeft op mijn verzoek voor de MAN een bestuurder en bijrijder gemaakt. De Bruder poppetjes zijn leuk maar een persoonlijke touch is toch leuker?
Scannen en 3D printen van poppetjes kan ik niet en te duur om uit te besteden dus kleien!!!

Afbeelding

Afbeelding

Voor diegene die mij kennen de chauffeur is een impressie van mij en de bijrijder een droombeeld van Jannie ;)

Nu ik besloten heb dat de Scania R560 er niet komt in de geplande vorm ga ik de onderdelen die ik ervoor al in huis had gebruiken en/of verkopen denk ik.
De Scania was financieel voor mij niet meer haalbaar zoals ik hem in de planning had. Ook gezien het feit dat er nog andere projecten zijn die ook links en rechts wat kleingeld verorberen. De kas is krap geworden.

Ik ben maar eens begonnen met de banden die ik had gekocht. De MAN stond voor op standaard tamiya en achter op de terreinbanden van tamiya die in de kit van de Arocs kieper zaten.

Afbeelding

Links de tamiya terreinband, midden de tamiya wegband en rechts de Ali Michelin wegband.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En een vergelijking. De Michelin hebben een rechtere wang en zijn een fractie groter al is het in rijhoogte haast niet meetbaar en zit het binnen een millimeter.

Afbeelding

Afbeelding

Ik vind het wel een upgrade. Dus die laten we erop zitten. Nadeel is wel dat ik er dus nog 4 bij moet bestellen want had er maar 6 voor een 4x2.
Ze zijn echter niet zo heel duur. 4 stuks inclusief de BTW is € 21,56.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: MAN 6x4 Tamiya effe anders

Bericht door Rolf »

Hier wel wat gedaan met de cabine. Hij staat in de grondverf samen met het dak. De gatenkaas is weer dicht en even de lampenbeugel erop om de nieuwe gaten te boren....

Afbeelding

Afbeelding

Langzaam maar eens het echte denkwerk op poten zetten. Alle verlichting moet ook aangesloten worden. Eens kijken wat ik hoe en waar wil hebben....

We hebben met de 4 achterhoekers in Hengelo ook afgesproken dat we onze Beier modules in de basisverlichting gelijk maken. Zo kunnen we ook elkaars trailers gebruiken met de basisverlichting en functies als pootjes en kiepen.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: MAN 6x4 Tamiya effe anders

Bericht door Rolf »

Dus we gaan Beieren...... Nu ja, programmeren dus...

Afbeelding

Ik dacht dus eerst maar eens het chassis helemaal volgens het afgesproken schema opzetten en dan de trailers, de multifunc Pacton en de Goldhofer, 1 voor 1 aanpakken.

Afbeelding

Basis is dus op zich niet zo moeilijk maar je moet er met de rest wel een beetje omheen breien als het ware. Zelf heb je natuurlijk ook nog eigen verlichting. Ook moet je zorgen dat je bij de trailer binnen de 12 kanalen blijft en dat de knoppen op de zender ook weer een beetje synchroon zijn. Ook met mijn andere modellen.

Als het dan niet wekelijks doet dan levert het een of ander nog wel een fout of een vergissing op. Zwaailicht op 13...... op de trailer dus ook....

Afbeelding

En er dan erg veel later achterkomen dat de IM-SR-16 in de trailer voor normale lichtfuncties maar tot 12 gaat..... :rtfm:
Ach ja, als het dan ook eenmaal werkt is het ook weer mooi en als ik dadelijk gewoon een andere trailer van een van de leden van Achterhoekse Grond kan aanhaken is helemaal mooi. Allemaal de pootjes op servo 1 en de functie op servo 2!

Afbeelding

Deze trailer moest ook nog een accu kabeltje en schakelaar krijgen.

Afbeelding

Afbeelding

En het werde licht!! Best mooi licht al zeg ik het zelf ;)

Afbeelding

De Goldhofer dus ook even in orde gemaakt. Was zo gepiept eigenlijk. Wel vind ik die kabelklemmen van Beier nog steeds niet het je van het. Zeker als je meerdere kabeltjes in 1 gat moet hebben.....

Dan weer verder met de MAN zelf. Langzaam an richting de eindstreep gaan..... Op de kast achterop staat ook verlichting. Nu ben ik van het kunnen blijven demonteren en monteren want ik doe ook wel eens wat verkeerd en dan is het handig als het weer uit elkaar kan. Dus een stekker ertussen. Nu heb ik 5 polen maar zo even geen mooie 5 polige stekker maar wel een zakje vol van deze.....

Afbeelding

Bovendien al een bestandje voor een houdertje. Links die van de cabine van de MAN en rechts een iets kleinere, smallere versie die in de kast past.

Afbeelding

Deze stekker zijn ook lekker om te solderen met DDV..... Dikke Drop Vingers!

Afbeelding

En hier in de kast. De kabel onder de cabinevloer door dadelijk en in stekken in de AKL's.

We kommen er wal :koud:
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
theDutchguy
Lid van MBVP
Berichten: 223
Lid geworden op: 18 nov 2012 19:42
Echte naam: Arvid

Re: MAN 6x4 Tamiya effe anders

Bericht door theDutchguy »

Hoi Rolf

Lekker bezig zo met je trailers.
Dus je kunt ze nu gaan verhuren binnen jullie club :D
De chauffeur en bijrijder zijn erg leuk geworden.
Ben benieuwd naar het eind resultaat.
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: MAN 6x4 Tamiya effe anders

Bericht door Rolf »

Dank je wel! Verhuur? Nah, laten we het bruikleen noemen. Ik profiteer er immer ook van want de anderen hebben weer andere trailers.
Zo neem je op een clubdag 1 trailer mee maar kunt er met 4 rijden.... win win zeg maar ;)
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: MAN 6x4 Tamiya effe anders

Bericht door Rolf »

Dit vind ik altijd wel een leuke en spannende fase. Goed nadenken met waarmee je bezig bent. Wat komt waar en met er nu eerst een stekker aan of moet ie nog door een gat enzovoort. Tevens de kleuren. Ik heb maar iets van 8 kleuren kabels maar veel meer verlichting. Ik houd voor de basisverlichting zoveel mogelijk hetzelfde aan. Echter sommige zaken zijn ook voorbedraad. Dus ik probeer in ieder geval per groep alles goed te plannen en op te schrijven.

Ook wat proberen en freubelen hoort erbij want alhoewel Tamiya de MAN voorziet van 2 fraaie friemelige toplichten inclusief verchroomd randje etc zijn er geen buckets voor leds. Nakkes Nada! Dus dan moet jezelf iets verzinnen.

Afbeelding

Ik heb dus kleine SMD leds in 2K lijm geplakt. Die blijft helder. Deze wil ik dan aan de binnenzijde in het dak plakken achter het lampglaasje. Dat is de planning althans. Het lampje er los inplakken zag ik niet zitten....

Afbeelding

Ze zijn nogal klein (het gele puntje is de led) en met mijn dikke vingers krijg ik die niet achter een glaasje van 5 x 2 mm in de hoek van een gespoten dak.
De lak droogt nog dus van de week maar eens aan wagen of het ook werkt.

Een ander dingetje is de verbinding tussen cabine en chassis. Hierin opgenomen zit de D sub stekker zoals al eerder laten zien. Die stekker is echter niet draadloos dus solderen....

Afbeelding

Afbeelding

En dan meteen even een ledje erbij en alle verbindingen testen natuurlijk.....

Afbeelding

De cabine en het dak staan te drogen en dan kijk je alles nog eens na..... De stekkers, wat je hebt opgeschreven en wat er nog in de bakjes ligt.....

Ja ja, zwaailichten, verstralers, binnenverlichting etc enzovoort en een speaker.....speaker? Ja met 2 draadjes Rolf...... Vooruit denken en plannen o zo handig als je dat goed doet......Maar ik ben niet de enige waar het wel eens mis gaat gelukkig...

Afbeelding

Gelukkig had ik maar 7 van de 9 polen nodig en lopen de speakerdraden vanaf de stekkers een andere kant op dus hoefde zelfs de krimpkous niet open te snijden.....

Kom er wel
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: MAN 6x4 Tamiya effe anders

Bericht door Rolf »

Zo, weekje weg geweest en een weekje geen zin maar vanavond nog wel wat gedaan. Nog maar een paar plaatjes en het geheel is zo'n beetje klaar. De plannen voor een volgende project lopen al. Eerst weer wat verkopen helaas maar ook wel mooie plannen denk ik. Ook staan er nog steeds wat subplannen op de planken maar die trucks he......Blijft mij toch het meeste trekken!

Maar alles een voor een.....

Afbeelding

De eerdere SMD ledjes ging niet goed. De 2K lijm hechte niet op het styreen. Het zo onstane bolletje kreeg ik niet goed in het gaatje.....
Dus wat anders moeten verzinnen. Ik had nog van die rechthoekige leds. Bij mij al eerder voorbij gekomen. Zouden ook in eigen gemaakte lichtbak verhaal komen....

Afbeelding

Deze dus maar dan enkel. Die passen precies in de openingen. Druppeltje 10 secondenlijm en afgedekt met plastidip. Je ziet het rechts en links op de foto vooraan in het dak..... Best nog een dradenboel die nog even goed geordend moet worden.

Afbeelding

Het aanzicht van buiten is meer een leuker plaatje voor het weekend :koud:

Afbeelding

Wat bestickering aanwezig.

Afbeelding

De oude achterkant. Ik wil toch echt een beetje zie dat het een andere truck is dus ook de bumper moet wijken.

Afbeelding

Het kenteken moet ook nog gemaakt worden. Had de inkt op maar is inmiddels binnen.

Afbeelding

Beetje stoer plaatwerk enzo..... Hoop er echt binnenkort mee te kunnen rijden!
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Michael
Beheerder
Berichten: 645
Lid geworden op: 24 sep 2007 20:20
Echte naam: Michael Claassen
Locatie: Zwaag
Contacteer:

Re: MAN 6x4 Tamiya effe anders

Bericht door Michael »

Ziet er straks uit Rolf
:attentie: Ik weet het zeker.... denk ik..!! :rules:
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: MAN 6x4 Tamiya effe anders

Bericht door Rolf »

Dank je en we hobbelen weer voort richting de finish. Nu ik richting einde ga word ik altijd een beetje onrustig. Ook ben ik met nieuwe zaken bezig.

Afbeelding

Stickeren hoort ook bij de afbouw. Ik wil het op deze truck een beetje rustig houden... Voor mijn doen dan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook in het dak een beetje opgeruimd en kabels gebundeld en samen gevoegd. Even goed nadenken wat samen met wat moet branden.
Ik heb hier ook weer gewerkt met de Wago klemmen. Deze werken toch echt wel goed en als je de ruimte hebt een aanrader. In dit geval had ik bijvoorbeeld het dak helemaal gemonteerd en vastgeschroefd. Doordat de lichtbak echter toch te veel op de zonneklep drukte ging deze los.....
Moest dus het dak er weer af, helemaal eraf. Dan is klik klak binnen 30 seconden ook alles weer los. Je kunt natuurlijk ook hier een stekker solderen maar dit gaat sneller en ook als ik een keer wat wil aanpassen is het zo gedaan.....enne voorraadartikel bij mij.

Afbeelding

Afbeelding

De beloofde kentekenplaten.....en voor de puristen geboortejaar, een B, initialen en huisnummer.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en heel veel draden! Ik moet zeggen dat is me weleens slechter af gegaan. Dit is voor mij, naast de Cascadia, denk ik de truck met de meeste draden. Ik had alles per subgroep heel goed opgeschreven en het was eigenlijk in 1x goed aangesloten. Alleen in de zender werkte niet alles goed met de multiswitch. Dus de programmering van de Beier wat aangepast aan de zender. Ook hier kan ik alleen maar de tip geven; goed noteren, consequent kleuren gebruiken en testen testen testen tussendoor.

Het monteren van de cabine was nog wel een dingetje. Doordat ik de Beier SFR in het midden had en de D-sub stekker aan de cabine ook was het allemaal wat "dik" in het midden. Toch nog wel weer bezig geweest met wat kabeltjes omleggen en de stekker houder nog wat kleiner gemaakt. Dit is een fase waarin je 4 handen zou willen hebben. Met gelakte en gespoten onderdelen lekker langselkaar rossen zeg maar. Hier dus ook geen foto's van gemaakt.....Maar gelukt uiteindelijk!

Afbeelding

De kist achterop biedt ruimte aan 2 accu's, de schakelaar en de programmakabel van de SFR-1 van Beier.

Tja, en dan is er het moment....Testen en alles doet het! Trailers erachter en alles doet het. Toch wel altijd weer een momentje vind ik.
Er is nog 1 onderdeel onderweg vanuit China maar dat komt dan nog. Is een optisch iets voor de achterkant. Die is nog wat kaal. Ook de spatlappen achter krijgen nog een stickertje denk ik.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maar wat meer foto's gemaakt. Ook met de beoogde trailers voor deze truck.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Moi leu, good goan!

Afbeelding

Afbeelding

Binnenkort evenementen en als ik de Arocs voor die tijd nog verkoop heb ik in ieder geval nog wat te rijden ;)
Denk dat de eerstvolgende Youtube film van mij een wat groter MAN gehalte heeft.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Plaats reactie