Volvo FH16.....

Toon hier jouw bouwverslag van je vrachtwagenmodellen
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Volvo FH16.....

Bericht door Rolf »

Ja, wat moet ik daar boven nu invullen. Weet het eigenlijk nog niet hangt van factoren af......

Ook twijfelde ik of ik deze nieuwe bouw hier nog wel moest posten. Er gebeurt niet zo heel veel meer op dit forum HELAAS. Facebook neemt het over met een paar snelle pics van half af of kant en klare trucks van veel te ver, dichtbij of te donker. Schijnbaar instagram etc ook maar daar mag ik niet op ;)

Nu kopieer en plak ik het meeste uit het Modelbouwforum waar iets meer activiteit is dus is het op een paar aanpassingen en een spaarzame reactie na ook niet veel meer werk om het ook hier neer te zetten. Dus dat doe ik dan maar.

Ja, de MAN was bijna klaar en ik kreeg weer de kriebels. Wat nu doen. Het huidige wagenpark aanhouden en me alleen op wat onderhoud en kleine aanpassingen concentreren? Daarnaast een keer wat van Bruder ofzo?

Nah, ik vind dat vrachtwagen bouwen gewoon te leuk. Bruder ben ik gek op maar blijft toch een neven bezigheid voor mij.

Maar ja, leuke truckprojectjes like Tamiya kosten al een beetje geld. € 1.000,00 ben je zo op.

Dus de knoop doorgehakt. Ik ben inmiddels wel een beetje gewend aan het afscheid nemen van modellen die ik heb gebouwd. Ik bouw ze ook niet meer met "echte" bedrijfsnamen van de kleinkinderen. Daarom op de MAN nu ook mijn eigen naam.

Afscheid heb ik dus genomen van mijn bagger en in de verkoop staat mijn Mercedes Arocs kieper.

Deze ligt nu onder het bed......

Afbeelding

Nadat ik de Arocs heb verkocht ga ik een definitief besluit nemen wat er met de Volvo precies gaat gebeuren. Er zijn verschillende opties. Gewoon bouwen met wisselbare laadvloeren en trailer. Trekker van maken 4x2, 4x4, 6x4, 6x6 of een combi van bovenstaande. Een kraan erop of een haaklift. Beide gaat niet helaas. Ik ben nog aan het broeden maar nogmaals de verkoop van de Arocs moet de doorslag geven.

Mocht ik de Arocs niet verkopen dan bouw ik waarschijnlijk de eerste optie. In de toekomst kan dat dan altijd weer redelijk worden aangepast.

Wel weer mooi als je zo'n doos open trekt....

Afbeelding

We gaan het zien. Zoals meestal ben ik met meerdere zaken bezig.....tegelijk. Kan het niet laten!
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Michael
Beheerder
Berichten: 645
Lid geworden op: 24 sep 2007 20:20
Echte naam: Michael Claassen
Locatie: Zwaag
Contacteer:

Re: Volvo FH16.....

Bericht door Michael »

Ik ben in ieder geval blij met jouw bijdrage :D
Gelezen wordt het zeker wel Rolf.
:attentie: Ik weet het zeker.... denk ik..!! :rules:
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Volvo FH16.....

Bericht door Rolf »

Het heeft even geduurd maar de afgelopen open dag van De Nijverheid zag ik weer een aantal mooie Volvo's rondrijden en het moet maar eens gebeuren nu. De meeste basis benodigdheden zijn binnen en de aanpassingen ook dus de rest even aan de kant en een start maken.

Afbeelding

Zoals bekend bij mijn bouwsels is niets helemaal van te voren vaststaand en wil ik altijd wat anders proberen te doen. Soms lukt dat en soms niet.

Afbeelding

Neem nu de voorveren. Ik heb die vorig jaar een keer besteld. Wilde de Volvo van een ander onderstel voorzien. Dat was omdat ik toen nog richting een kraan aan het werken was en er mogelijk dus veel gewicht zou komen. Helaas is de kraan niet mogelijk voorlopig en blijkt ook dat de door mij gekochte voorveren niet passen. Deze zijn bedoeld voor een aangedreven voor as. Denk dat de aanpassingen om deze in mijn setting te kunnen gebruiken niet lonen ook al omdat ze niet veel harder zijn dan de originele.

Afbeelding

Afbeelding

De dwarsliggers zoals altijd voor die tijd van een stel gaatjes voorzien voor de mogelijke kabelbomen.

Afbeelding

Afbeelding

Voor dus de originele as. Aanpassingen zijn ook niet echt nodig want de stuuruitslag is prima en de brede banden laten toch niet meer toe.
Nou ja, geen aanpassingen? Wel hoor. Mijn inkoopbeleid vorig jaar was een beetje wazig denk ik. Of het was weer zo'n slapeloze nacht. Ik monteer namelijk altijd andere velgen op mijn trucks. De Volvo zou een set alu's krijgen. Nu heb ik dus voor voor de smalle versie besteld....

Dus tijdelijk maar even de originele en snel bij Ali nieuwe uitgezocht en ingekocht. Die zijn namelijk nog wel steeds goedkoper daar dan hier in de EU.

Afbeelding

De achterwielophanging is ook niet origineel. Nu heb ik met de ophanging uit de kit al iemand gematst dus hoop dat dit wel gaat passen. Er is geen beschrijving bij dus de foto's van Ali moeten het doen.

Afbeelding

Afbeelding

Het is een soort pendelsysteem waardoor er meer ruimte is om te schranken heet dat geloof ik.

Afbeelding

Eerst de assen in elkaar en in de diffs maar dik en veel vet om ze toch wat strakker te krijgen. Ik had gehoopt op zelfsperrende assen van Magom HRC maar ook die zijn het slachtoffer van mijn rode potlood geworden. Geen grote noodzaak en ook andere wensen.

Afbeelding

De assen krijgen een ophangbeugeltje.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na wat rommelen zitten ze er dan toch ook onder. En inderdaad de ruimte is er zeker.

Afbeelding

Veel meer dan de originele ophanging. De schokdempers zitten er ook niet in.

Afbeelding

Best weer een grote jongen als je dat vergelijkt met de SK of de MAN. Misschien is het jullie opgevallen maar ik gebruik op dit moment gewoon de Tamiya kruiskopjes. Dit chassis is wanneer het klaar is voorzien van veel aanbouwdelen etc. Pas na de mock up zal ik de zichtbare schroeven vervangen voor zeskant boutjes. Ook dit scheelt weer kosten en ook blijft er dan niet zoveel over. Kom inmiddels om in de niet gebruikte Tamiya schroeven en boutjes.

Afbeelding

Ook ga ik weer eens de 3 bak gewoon inbouwen. Ik had dat ook gedaan in mijn Cascadia. Toen ook nog met een vertraging er voor. Dat was eigenlijk best een hele mooie oplossing. Een kruipversnelling voor manoeuvres, een 2e versnelling voor krappe indoorparcours en de derde voor de highway in Hengelo!

Afbeelding

Nu was de vertragingsbak op de Cascadia een mazzel tweedehandsje maar een zelfde nieuwe uit Zwitserland gaat door de € 100,00 inclusief belastingen en invoer. Ik heb er toen maar eentje bij Ali besteld. Deze hoort op de motor gemonteerd te worden. Ik had gehoopt hem achter de versnellingsbak op de uitgaande as te kunnen monteren. Dat is echter ook een dingetje die veel aanpassingen vergt.

Afbeelding

Hier het tandwiel van de vertraging op zetten gaat zomaar niet en ik heb geen gereedschappen om dit aan te passen. Maar ik heb nog wel een ander idee.

Afbeelding

Eerst maar eens de boel monteren zonder de vertraging. Ik heb namelijk een vrij langzame motor besteld omdat ik toch nog wat bij RC Point moest hebben.
Ik dacht nog een 80T ali motor te hebben maar helaas. Denk een beetje investeren mag wel en die servonaut is erg stil.

Afbeelding

Dit komt zo'n beetje met 80T overeen. Nu eerst eens de snelheden zonder vertraging testen. Daar voor moet ik nu eerst een bevestiging voor de servo's monteren. Ze moeten namelijk beide voorin komen.

Het begin is er. Wat het verder gaat worden zullen we zien. De standaard zaken zal ik niet te uitgebreid behandelen. Waar ik aanpassingen maak of iets anders doe zal ik wat meer aandacht aan besteden.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
theDutchguy
Lid van MBVP
Berichten: 223
Lid geworden op: 18 nov 2012 19:42
Echte naam: Arvid

Re: Volvo FH16.....

Bericht door theDutchguy »

Zo Rolf

Je bent weer lekker aan de gang.
Ben benieuwd wat het gaat worden als de Actros is verkocht.
Die achter ophanging ziet er mooi uit en nog functioneel ook zo te zien.
We wachten de rest van de bouw rustig af.
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Volvo FH16.....

Bericht door Rolf »

De Arocs is verkocht inmiddels. Echter een deel van de opbrengsten waren elders noodzakelijk dus de Volvo zal wel wat details krijgen maar geen kranen etc.

Vond het wel weer eens tijd gewoon om wat anders te doen. Heb ook veel gearmotoren ingebouwd. Die tamiya bak is verder wel standaard. Heb destijds bij de Cascadia nog wel voor € 70,00 aan andere tandwielen etc erin gezet maar daar werd ie eigenlijk niet heel veel anders van. Heb ook nog nooit iemand gehoord eigenlijk die de standaard Tamiya bak aan gort heeft gereden.

Wel heeft de inbouw van de bak wat andere gevolgen. Er moet een servo bij en waar zet ik die? Ik heb overwogen om de stuurservo voor de bak en de schakelservo achter de bak te zetten. Het probleem blijft dan echter dat de stuurservo bij een standaardafmeting te ver van de vooras komt. De bak met motor hoger zetten kan niet ivm de cabine. Ik dacht dat ik nog een low profile servo had maar dat was een defecte helaas.....

Dus om alles minder complex te maken moeten er 2 low profile servo's komen maar wat zijn die dingen duur geworden zeg. Dacht nog hier in europa iets te vinden zodat het niet zo lang zou duren maar voor een ca 15 kg servo betaal je zo € 35,00 a € 40,00. Dan nog porto etc.... Dan toch maar 3 a 4 weken wachten en bij Aliexpress bestellen. Ook daar wel duurder geworden het laatste jaar maar nu heb ik er 2 voor € 35,00 inclusief porto.

Afbeelding

De versnellingsbak erin en de stuurstang naar achter de vooras geeft dit beeld. De fusees en de bobbel op de bak staan in 1 lijn.

Afbeelding

Dus een M3 draadeind nemen, beetje buigen en passen en meten.

Afbeelding

Een krimpkousje eromheen en we kunnen sturen?

Afbeelding

Ja hoor, voldoende ruimte.

Als ik dan niet met de servo's verder kan dan maar beetje losse onderdelen in elkaar zetten en bekijken. Deze doos heeft best veel onderdelen zeg.

Van al dat standaard werk maak ik verder geen verslag. Ik merk wel wat dingen op en die vermeld ik dan weer wel. Zoals van de houtopbouw. Daar merk ik op dat Tamiya moeite doet om veel delen in een mooi mat alu kleurtje te dippen/spuiten. Echter als je deze dan van het hekje afknipt/snijd/draait....

Afbeelding

Dan heb je dus zwarte plekken en deze zitten na monteren ook gewoon in het zicht.

Afbeelding

Gewoon echt lelijk dus. Waar slaat dit op?

Afbeelding

Ook valt op dat sommige delen wel op 7 plaatsen aan het hekje zitten met behoorlijk brede delen. Kunnen ze met spuitgieten lekker snel de boel volknallen. Scheelt weer tijd en geld..... Dat het ten koste gaat van het eindproduct.... Je kunt het ook niet vijlen.....

Ik zet de houtopbouw maar gewoon in elkaar, ook gewoon met de kruiskopjes. Zoals de vlag er nu bijhangt zal ik hem toch niet vaak op de Volvo gebruiken.
Ik werk de plekjes wel weg met beetje verf en mogelijk iets van weathering oid. Zie wel even wat de plannen ermee worden.

Maar er zijn nog wel een aantal alu delen die wel op de truck gaan komen en daar moet ik toch wel even goed kijken en heel nauwkeurig werken om deze zo min mogelijk te beschadigen voor zover het in het zich zit. Alternatief is alles gewoon spuiten maar dat was eigenlijk niet het plan.

We zullen zien.....
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
theDutchguy
Lid van MBVP
Berichten: 223
Lid geworden op: 18 nov 2012 19:42
Echte naam: Arvid

Re: Volvo FH16.....

Bericht door theDutchguy »

Hoi Rolf,

Ja ze gebruiken vaak veel punten om de spullen aan de rekjes te zetten.
Zal inderdaad wel met snelheid van het maken hebben.
Maar als jij het hebt bijgewerkt, zal het vast niet meer zo zichtbaar zijn.
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Volvo FH16.....

Bericht door Rolf »

Zoals het er nu naar uitziet zal de houtopbouw niet gebruikt worden op de Volvo..... Er zijn mooiere plannen ;)

Hier ook weer klein beetje verder ondanks andere dingetjes en het hete weer. Het servoprobleem is vooralsnog getackeld.

Afbeelding

Dit zat in de weg. Waarom Tamiya dit precies zo bevestigd al 30 jaar.....

Afbeelding

Zo kan het ook toch. Gewoon 2 moertjes ipv dat plastic ding. Voor de niet tamiya-bouwers...Dit is de voorste bevestiging van de bladveren.

Afbeelding

Eerst nog even met 2 full size servo's bezig geweest. Verder geen foto's daarvan want het werkte gewoonweg niet. Onvoldoende ruimte voor met name de schakelstang tussen de servo en de bak.

Dan maar wat anders zoeken en proberen. Nog even bij een andere Volvobouwer gecheckt en deze had wel gewoon 2 fullsize servo's? Wat doe ik dan toch fout verdikkeme....... Niets! Na even kijken en bedenken bleek hij zijn ophanging om 8 mm verhoogd te hebben. Dat was de ruimte die ik miste. Aangezien ik mijn ophanging niet wil verhogen, het blijft bij mij primair een straattruck, moest er een andere oplossing komen.

Afbeelding

Deze dus. Een full size stuurservo en een low profile schakelservo. Deze zitten met het frame op busjes van 10mm en dat werkt.

Afbeelding

Een test rit gemaakt en het werkt! Ik kan schakelen en sturen alleen ook met de servonaut motor gaat hij letterlijk als de brandweer!

Afbeelding

Dus toch de gearbox ertussen en dat geprobeerd....Mooi werk al zeg ik het zelf. Nu heb ik de vertraging op de motor gezet. Ik hoop dat er voldoende ruimte in de cabine is om dit zo te laten. Dat gaan we bij verdere opbouw wel zien. Anders kan ik mogelijk ook de bak met motor nog een centimeter naar achter zetten. Zal nog even moeten blijken bij de mock up. Een cardanas inkorten is eenvoudiger dan de vertraging op een andere wijze integreren.

Ook heb ik nog wat ideeën voor de opbouw opgedaan. Samen met Jannie heeft een brainstorm sessie zelfs al een kleur en aankleding opgebracht.....
Maar niet op de zaken vooruit lopen......
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Volvo FH16.....

Bericht door Rolf »

Zo na al het trekker en Bruder geweld ook maar eens een stapje maken met de Volvo. Zeker nu de MAN in de verkoop is moet ik het aantal trucks wel op peil houden. In principe ga ik van 2 uit.

Bij de Volvo was het de bedoeling dus even de cabine zover op te bouwen tot ik wist of de motor/gearbox/3bak combi zou gaan werken.

Afbeelding

Dus deel interieur opgebouwd.

Afbeelding

Ook nog 2 ufo's??? koffietafeltjes??? Kan de functie nog niet helemaal bepalen....

Afbeelding

Maar dus past niet zo...... Beetje over de duim kijken, zagen en dremel....

Afbeelding

Afbeelding

Past wel inclusief de koffietafeltjes.....

Afbeelding

Afbeelding

Zaterdag even met de mock up in Hengelo op de baan rijden en vergelijken met een andere Volvo qua snelheid en draaicirkel.
James heeft smalle banden voor. Ik wil toch graag voor het beeld de supersingles behouden. Eens een vergelijking maken op de baan.
Dat werkt altijd beter dan in de hobbykamer.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
theDutchguy
Lid van MBVP
Berichten: 223
Lid geworden op: 18 nov 2012 19:42
Echte naam: Arvid

Re: Volvo FH16.....

Bericht door theDutchguy »

Hoi Rolf,

Hoop dat ie zich en beetje heeft gedragen op de baan.
En dat je nu lekker verder kan met de bouw.
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Volvo FH16.....

Bericht door Rolf »

Op zich wel hoor. Loopt als een zonnetje maar wel wat traag. Ik ga het nog een keer proberen met een 55T motor erin.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Plaats reactie