Carson kieper 2 asser

Toon hier jouw bouwverslag van je vrachtwagenmodellen
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Carson kieper 2 asser

Bericht door Rolf »

Ik begin maar weer eens met een nieuw topic. Nu ik de Arocs heb verkocht moet er natuurlijk wel wat te kiepen blijven in mijn verzameling. Heb van alles bekeken en afgewogen zelfs zelfbouw...... Maar ik weet ook in wat voor een flow ik momenteel zit. Helemaal zelfbouw zal niet het resultaat opleveren dat ik voor ogen heb vrees ik.

Ook staan er nog wat andere wijzigingen op stapel. De 3 assige multifunctionele trailer gaat ook weg.
Ik houd dan de Goldhofer en deze kieper als trailers.

De nog te bouwen Volvo krijgt daarmee een bijzondere toevoeging in de nabije toekomst.

Afbeelding

Afbeelding

Dran, zeggen ze hier. Dit is de doos.

Afbeelding

Die zit voor ca 2/3 vol... korte kar dus.

Afbeelding

Vrij overzichtelijk allemaal. Is ook echt geen rakettechnologie hoor. Zal het bouwverslag summier houden en alleen aangeven wat me opvalt.....

Afbeelding

Afbeelding

Nou dan, Kadeng!!! wat een zooi eigenlijk. Banden die niet meer zijn dan plastic ringen, echt waar. De Fulda Multiton opdruk is nauwelijks aanwezig en het materiaal heeft nauwelijks iets met rubber te maken.

Afbeelding

Bij het monteren van de assen valt dit op.... zitten nog vellen aan de plastic delen rechts. Het plastic voelt ook niet hoogwaardig aan en ziet er eigenlijk niet uit. Je ziet hoe vlekkerig het is.

Afbeelding

De assen gemonteerd. De meegeleverde luchtbalgen zijn vrij hard. Er zijn zachtere verkrijgbaar maar laat het even zo. Moet eerst nog lading in.

Afbeelding

De klepvergrendeling. Er zitten in dit deel 8 E clips. Wel even opletten maar zat toch gauw in elkaar.

Afbeelding

Afbeelding

Nog zo'n pijnlijk iets. Het bordes voorop. Dit moet dus vlak zijn..... 1 pootje is afgebroken. Dit is gewoon slap en flexibel plastic. Op de oude kieper was het tenminste nog hard plastic. Dat bordes laat ik voorlopig nog maar even weg.

Afbeelding

Afbeelding

Dan het chassis van aluminium. Vol met krassen en krabben dus spuiten verplicht.

Afbeelding

De wielmoeren zijn M5 en de velgen hebben een krappe opening maar gereedschap leveren ze niet mee. Gelukkig heb ik al meerdere Carson trailers gebouwd en deze aangepaste dop goed bewaard.

Afbeelding

2 uurtjes later staat er dan dit. Snel te bouwen hoor, dat wel.

Afbeelding

Even passen....

Afbeelding

Op zich geen verkeerd beeld qua combinatie. De Mercedes SK heeft een zelfsperrende achteras.

Afbeelding

De trailer een zelf liftende vooras. Net zoals alle Carson modellen, tot nog toe had ik alleen 3 assers, past de ophanging niet bij Tamiya's standaard schotelhoogte en Carson bouwt de trailers voor Tamiya......

Afbeelding

Afbeelding

Ook een begin gemaakt met de bak te lijmen. Het is PVC uitgelaserd denk ik. Dus lijmen met PVC lijm. Op zich is dit allemaal redelijk netjes gemaakt.

Zo dan, das een begin van een topic he. Ik moet zeggen dat ik teleurgesteld ben in de kwaliteit. Het is tov de eerdere trailers die ik heb gemaakt nog slechter. Mijn 2 vorige trailers waren van Hercules en die waren uit de doos veel mooier en kwalitatief veel beter.....en kosten ca de HELFT!

Voor Carson spreken het moderne design en de ophanging qua uiterlijk met die balgen. Helaas is de kieper van Hercules niet echt een Europees design.

Maar als er een slimme chinees is die dit leest....... Veroma moet zich kapot schamen wat mij betreft. Deutsche grundlichkeit is hier echt ver te zoeken. En dit kost in sommige winkels meer dan € 500,00!!!

Zo, mijn gal is leeg. Ik ga er een leuke kar van maken, dat staat vast.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
theDutchguy
Lid van MBVP
Berichten: 223
Lid geworden op: 18 nov 2012 19:42
Echte naam: Arvid

Re: Carson kieper 2 asser

Bericht door theDutchguy »

Zo Rolf,

Je bent zeker lekker op dreef.
Waar ga je gebruik van maken om te kiepen spindel of hydraulisch.
Hij staat zeker goed achter de SK.
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Carson kieper 2 asser

Bericht door Rolf »

Ik wil een actuator gaan gebruiken. Erg lomp maar wel goedkoop en sterk. De originele spindel is erg duur. Ik heb er ook getracht zelf een te maken maar heb na de mock up toch besloten eerst de actuator te proberen.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Carson kieper 2 asser

Bericht door Rolf »

We gaan hier ook weer verder. Ik ga hem lekker een beetje pimpen en anders maken dan anders zeg maar. Niet zo heel standaard.

De bak is wel standaard en moet gelijmd worden. Dan is het niet hebben van grote lijmklemmen wel een ding.

Afbeelding

Afbeelding

Ook maar een soort stootrand gemaakt want ingelijmde zaken willen nog wel eens verschuiven net voor de lijm "af" gaat..... Weet ik uit ervaring.

Afbeelding

Dan het kiepaandrijvingsverhaal. Ik heb weinig plaatjes maar ben wel 3 avonden en een middag bezig geweest. Helaas heb ik niet zoveel fabricage mogelijkheden. Met de spindel aandrijving ben ik 2 avonden bezig geweest om een mock up te maken zonder meteen het chassis te ruineren. Dat lukte niet. Ik was bang dat het een 10 kilo bak met zand niet zou redden.

Dan had ik nog een keer een verhaal gelezen en gezien van een Noorse modelbouwer, Lasse. Actief met 3D printen en op YouTube te zien met diverse 3D geprinte machines en trailers. Wat een spul maakt die gast. Beetje lomp maar het werkt wel en hij spaart ze niet. Zoek maar eens op Burnie 222RC Lasse Anhanger.

Afbeelding

Zo lomp dus. Drukt 150 kg bij 10mm/s op 12 volt......

Afbeelding

Dat het in deze kleine aanhanger een uitdaging zou worden wist ik maar voor € 35,00 vond ik het waard het eens te proberen. Je ziet hem alleen als je kiept en een spindelsysteem is meestal ook geen schoonheid..... Maar de uitdaging was te groot al scheelt het eigenlijk maar een centimeter....
Deze blijft dus maar even liggen voor een bovenraampje of een keer een grote kieper of weet ik wat......

Weer terug bij af. Toen nog een nader onderzoek gedaan naar hydrauliek. Echter een Lesu systeem is nog een keer € 100,00 duurder dan het originele spindelsysteem van Carson. Ik sta dan wel bekend als Aliexpress fan en er staat best veel op bij Ali wat in de goede richting wijst maar hier waag ik het dan toch maar niet om € 200,00 uit te geven en niet helemaal precies te weten wat ik thuis krijg. Het zal werken maar hoelang en is het te servicen?

Er is ook maar heel weinig te vinden over deze Carson trailers met alternatieve kieptechniek. 1 hele mooie komt steeds terug en dat is mijn oude kieper. Echter RH Modellbau is er niet meer anders had ik daar meteen weer zo'n spindel gekocht....

Dus toch maar weer wat in de kas ombuigen. als je A zegt..... Berlinski is verhoudingsgewijs de goedkoopste en geen verzendkosten naar Nederland....
Volgende week dus maar verder...
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Carson kieper 2 asser

Bericht door Rolf »

De ophanging verder verfijnen...

Afbeelding

De Carson trailers hebben een ophanging met rubberen luchtbalgen. Er zit geen veer in maar de hardheid van het rubber balgje bepaald de vering.
Wat echter ook veel trailers hebben (ook die van Hercules) is dat de voorste as een beetje zweeft als de trailer niet zwaar beladen is. Ook als je de truck op standaard hoogte hebt. Dat heeft dus deze 2 asser ook. De vooras zweeft ca 1 mm boven het wegdek.

Nu had ik voor een eerder niet afgemaakt (waar ken ik dat van dan?) 3D print project een paar van die Carson luchtbalgjes los gekocht waaronder een set zachtere. Deze zet ik nu op de achterste as. Die veert dan iets meer in en de voorste as met de hardere balgjes raakt de grond.... Op het werkblad werkt het.

Afbeelding

Dan maar de houdertjes lijmen en de balgjes erin. Je kunt ze er ook zo op schroeven maar dan floepen die balgjes er om de haverklap weer uit als je de trailer optilt.

Afbeelding

Ik wilde eerst het bordes weg laten. Vanmorgen echter een You tube filmpje gezien waar iemand het had aangepast. Laat aanpassen nu mijn specialiteit zijn. Beetje namaken ook wel. Dus poging om het bordes te repareren. Kijken of dat werkt. Ik heb ook nog gekeken of dat bordes van die oudere Carson kieper los te koop was. Die is een stuk degelijker maar kost ook € 65,00 los.....Poeh. Als iemand hem toevallig nog heeft liggen en er niets mee doet ;)
Anders maar messing bestellen en zelf wat brouwen.

Het bordes moet ook op de trailer blijven staan. In de ogen van Carson gaat hij mee omhoog bij het kiepen.... Weet niet maar volgens mij hoort dat niet.

Afbeelding

En dit is een sneak preview naar de aankleding. Het chassis ga ik zwart spuiten. Dat staat al vast. Welke kleur de bak uiteindelijk krijgt weet ik niet.
Die bak is ook veel te groot om hier binnen te spuiten. Die komt dus van de zomer pas aan de beurt. Tto die tijd wil ik de bak wel een beetje aankleden.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Carson kieper 2 asser

Bericht door Rolf »

Zondag dus rijden, eens kijken wat er mogelijk is om de kieper ook mee te krijgen. Eigenlijk zou vandaag de spindel ook komen maar DHL heeft weer eens zijn zaakjes niet op orde.... Wat is dat toch met die bedrijven als Post.NL en DHL. Mega winsten voor de aandeelhouders maar de zaken op orde voor de klanten? Ik krijg maar zelden wat via DPD en GLS zie ik ook niet meer maar daar heb ik nog nooit wat inde tuin gevonden en als ze bericht deden dat ze kwamen dan kwamen ze ook en hadden mijn pakket ook.

De trailer dus. De spindel komt dan morgen hoop ik maar. Wat versierselen moeten er wel even op. Spuiten van de bak gaat zeker tot de zomer nog duren dus die moet wat opsmuk hebben.

Afbeelding

De firma naam natuurlijk. 2 plaatjes styreen gespoten en daar de stickers op. Deze met dubbelzijdige tape opgeplakt. Met die groeven in de bak lijkt stickers er direct op plakken geen goed plan. Deze kan ik dus ook hergebruiken.

Afbeelding

Afbeelding

Het bordes zit uiteindelijk ook in elkaar. Deze moet er dus nu op komen maar eerst de rest aan techniek monteren en dan de plaats bepalen en iets van een beugel maken.

Afbeelding

Beetje rommelen met de plotter....

Afbeelding

Rotzooi en resultaat.

Afbeelding

Afbeelding

Paar restjes Meiler stickers waren er ook nog. Ik kan zo niet vinden wat voor een kieper dit eigenlijk is cq welke als inspiratiebron diende voor Carson.
Ik vind Meiler op zich wel een mooi embleem dus heb voor de definitieve versie ook deze stickers weer besteld.

Nu dus wachten op DHL....
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Carson kieper 2 asser

Bericht door Rolf »

En dus ook de spindel is binnen gekomen...

Afbeelding

Afbeelding

Blijf wel een beetje carson kritisch hoor. Ik kan het nu eenmaal niet zelf maken en wil graag bepaalde dingen maar het is echt zeker optisch onder de maat....
De prijs en wat je ervoor krijgt klopt gewoon niet naar mijn mening.

Afbeelding

Spuiten zal wel moeten.....

Afbeelding

En dit vodje is de inbouwbeschrijving.....O nee, toch niet want dat staat er niet in. Ondanks dat de 2 asser al jaren op de markt is staat ook nergens officieel beschreven dat deze spindel past cq er ook voor gemaakt is. Ook bij veel rc shops gewoon de Fliegl spindel.....

Afbeelding

Ik bedoel het is ook geen rakettechnologie met moeilijke gearboxen enzo.

Afbeelding

En ik ben ook beetje een modelbouwer dus krijg het wel voor elkaar.....

Weet je, het past allemaal en werkt. Heb de boel lekker gevet zover en nu moet bepaald gaan worden hoe de techniek en de accu erin gaan komen.
Ik wacht ook nog op de pootjes, de verlichting en de accu's

Het chassis maak ik voor dicht. Hier komt in ieder geval de accu.

Afbeelding

Afbeelding

De accu komt dan van onderen tegen deze plaat. Erop komt een traanplaat. De rest komt dan hoogstwaarschijnlijk helemaal achterin onder de kiepbak.
Ik zie ook wel mensen die de accu tussen de assen in het chassis hebben maar dat is met mijn dikke handen niet handig denk ik.

Zondag maar eens een rondje mee rijden.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
theDutchguy
Lid van MBVP
Berichten: 223
Lid geworden op: 18 nov 2012 19:42
Echte naam: Arvid

Re: Carson kieper 2 asser

Bericht door theDutchguy »

Zo Rolf,

Je bent weer lekker op dreef.
Wel handig kan ik gelijk een beetje afkijken waar je alle elektronica verstopt. :lol:
Trailer ziet er wel al netjes uit met die stickers die heb je netjes gemaakt.

Veel plezier met het rijden zondag.
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Carson kieper 2 asser

Bericht door Rolf »

Hier moet je dan opletten Arvid.....

We gaan verder. Ik vind de standaard velgen van Carson ook niet echt mooi. Ik zet eigenlijk op al mijn creaties het liefst alu velgen. Als het model en design erom vraagt dan spuit ik ook wel de velgen maar dat heb ik in mijn herinnering maar 3x gedaan. De Mercedes SK berger (vandaag weer op Youtube te zien) en de beide Globe liners waarbij de laatste deels geprinte velgen had.

Dus deze trailer krijgt ook alu's

Afbeelding

Afbeelding

Het zijn zelfs 3 delige velgen waarbij de naafafdekking een extra ring sierboutjes heeft. 4 stuks inclusief verzenden kosten € 35,--. Daar heb je er van Carson nog geen 2 voor geloof ik.

Afbeelding

Afbeelding

De hardware leveren ze bij, zelfs een as stomp voor Tamiya/Hercules trucks. Helaas heb je daar met een Carson trailer helemaal niets aan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Even de 4 montagefasen. Wat er bij de meeste truckvelgen niet bijstaat is de ET waarde. Bij crawlers en racers zie je vaak nog wel een offset waarde maar bij trucks is het giswerk. Kijken naar het plaatje.....

Deze alu velgen zijn een behoorlijk stukkie afwijkend wat dat betreft. Op zich resulteert dat in het wat diepere ligging in het spatbord wat ik wel mooi vind....
Echter lopen de banden ook aan tegen de bouten van de spatborden.

Afbeelding

Die kruiskopjes had ik vervangen door cylinderboutjes maar die hebben een flinke kop.

Afbeelding

De eerste winst behalen we met bolle inbuskopjes. Scheelt letterlijk de helft.

Afbeelding

En dan langdurig experimenteren met ringen, busjes, plaatjes en ben je blij dat je die oude glijlagers niet allemaal hebt weggegooid. 2 stuks ertussen per wiel uiteindelijk. Nog net voldoende schroefdraad op de as stompen om in de as te schroeven en de locknut kan er ook op.

Afbeelding

Afbeelding

Weer wat afgerond zeg maar.....

Nog een standaard dingetje is de verlichting. Carson trailers worden allemaal met dezelfde achterlichten afgeleverd van Veroma. Op zich hele mooie verlichting hoor maar je krijg alleen de behuizing erbij en de ledprints (er kunnen geen gewone 3 of 5 mm leds in) moet je kopen voor ca € 45,00. Je zou met smd leds zelf iets kunnen maken wat passend is maar ik wilde ook wat anders. Deze Veroma lampen heb ik al op de Goldhofer namelijk.

Afbeelding

Op de Pacton Multi trailer had ik een bumper met zogenaamde hamburger lampen. Ik wist dat die er ook los waren. Ook al is bij Ali alles ook flink duurder geworden had ik voor minder dan de € 45,00 complete verlichtings sets.

Afbeelding

Echter hier komt ook weer mijn beperking om de hoek kijken. Ik zie dat dan, koop het maar denk niet na of het ook wel past. Gek he dat je deze trailer altijd met de standaard verlichting ziet Rolf..... Das voor het gemak. Maar ja, ik wil het liever anders en zadel mijzelf dan weer met een probleem op.

Afbeelding

op de standaardplek zit alleen het losse licht element al een hamburger buiten de spatborden. Bij gebruik van de originele beugels bijna 2. Dit komt natuurlijk omdat de lampen gemaakt zijn voor Tamiya en Hercules trucks en trailers die een smaller chassis hebben en Carson die alleen voor deze merken trailers bouwt wijkt hier van af........

Afbeelding

Afbeelding

Dan nog eens rommelen in de bakjes en voorraden.

Afbeelding

Afbeelding

Dit zou net gaan maar past zo niet bij deze trailer. Zeker ook omdat ik de Mercedes SK als primaire trekker voorzie. Achter de MAN misstaat de trailer echter ook totaal niet vind ik zelf. Zie ook mijn laatste film op YouTube.

Maar ik heb inmiddels een plan bedacht waarbij de bumper een middelgrote hak en breek verbouwing zal ondergaan met mijn uitgebreide gereedschapsset. Dat volgt dus nog.....

Een ander staaltje slecht vooruit denken is het bakje voor de elektronica dat ik had getekend.

Afbeelding

Bakje met deksel, niets bijzonders....

Afbeelding

Kabeldoorvoertje er meteen ingetekend, niets bijzonders....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Past als een handschoen in het achterdeel van het chassis maar ik had dus geen rekening gehouden met de iets doorstekende boutjes van de spatborden. Dat is nog niet echt onoverkomelijk maar met de assen op zijn plek kan ik het bakje niet openen of sluiten. Nu is het iets wat niet vaak voor zal komen maar ik wil er toch altijd wel met een paar handgrepen bij kunnen komen. De lipo accu komt trouwens op een andere plek. Ook komt trouwens het kiepmechaniek bijna tegen het bakje.

Nu is dit bakje ook erg ruim en heb ik inmiddels iets kleiners getekend. Deze krijg ook een geschroefd deksel terwijl op de eerste versie een scharnier was voorzien. Dit print momenteel. Dan kan ik na het verwijderen van de achterste as, 2 boutjes, er wel bij.

Al met al weer een hoop werk gehad en er lijkt weinig gebeurd. Vandaag ook de lipo's binnengekregen van Hobbyking. Gelukkig is de druk er een beetje af door het jammerlijk niet doorgaan van de beurs in Dortmund. Wat zei Johan ook alweer? Elk nadeel heb z'n voordeel ofzo?
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Carson kieper 2 asser

Bericht door Rolf »

Opletten Arvid! bestanden in aantocht!

Verder met de opbouw en inbouw van de elektronica. Ik werk dus met Beier infrarood componenten en die maken contact via de holle kingpin. Nu snap ik niet waarom ik een holle kingpin voor Carson trailers bestel en deze vervolgens niet past..... De schroefdraad in de trailer is M3 en de kingpin M4. Dus even uitgeboord. Lijkt me trouwens ook wel een heel klein gaatje worden als je een M3 bout hol maakt....

Afbeelding

De ontvanger geplaatst. Uit eerdere ervaring met dit systeem weet ik dat de plaatsing van de zender en ontvanger wel nauw luisteren. Bovendien is die in de trailer dadelijk ook nog helemaal ingebouwd en schuif je hem niet zo even op de plek. Dus dacht maak ik wat voor...

Afbeelding

En die zet ik over de ontvanger en het schuim heen en samen met de tape kan het nergens heen en geen valse signalen opvangen. Overkill maar ik denk 99,9% zeker werkend. Ook komt er nog een ferrit om de leiding. Ook dit uit ervaring.

Afbeelding

Opgeborgen....

Afbeelding

... en weggewerkt!

Afbeelding

Ik had ook bakje V2.0 getekend en geprint. Deze zal worden dichtgeschroefd. In de hoeken de blokjes waar de boutjes in draaien. Links nog de support zichtbaar. Deze gaat er net als de andere 3 uit.

Afbeelding

Deksel erbij en ook gaatjes erin voor de kabels.

Afbeelding

Achterste as uit de balgjes en het kistje erin. Op deze manier kan ik er dan ook bij voor eventueel onderhoud.

Afbeelding

Even de spindel helemaal omhoog draaien en het piest presas.
Maaaarrrrrreh, toch even versie V3.0 getekend want bij het solderen en passen van de spulletjes die in het bakje moeten loop je dan weer tegen andere dingen aan. De gaatjes voor de kabeldoorvoer zijn te klein. Stekkers die ik gekozen heb passen er niet door en dan moet ik alles solderen op de plek in de trailer. Niet handig!!! En aan de achterkant is er geen doorvoer voor de verlichting straks.... Ook niet handig....... Niet echt handig die knul maar we komen er wel.

Nu zou ik V2.0 met dremel, boor en hakmes wel kunnen bewerken maar ik wil toch voor netjes gaan. Boren en vijlen aan 3D print werk maakt het meestal niet mooier. Ook wil ik de set dadelijk op thingiverse zetten.

Dus we maken een nieuwe!

De accu (2S lipo bij mij) komt voorin de trailer, net voor de spindel. Ik ben inmiddels mijn hele wagen- en lipopark aan het omzetten naar XT stekkers.
Ik maak dus een stopcontact op de trailer.

Afbeelding

Afbeelding

Deze heb ik van thingiverse en zelf een beetje aangepast aan mijn behoeftes.

Ik heb nu ook V1.0 van de lipohouder getekend en die ga ik morgen printen. Kijken of V2.0 nog nodig is ;-)
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Plaats reactie