Volvo A30G Dumper

Toon hier jouw bouwverslag al jouw overige modelbouw
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Volvo A30G Dumper

Bericht door Rolf »

pom pom pom......

Afbeelding

Deze lag al een hele tijd op zolder en eigenlijk wilde ik alleen de achterkant gebruiken om er een grote kieper voor achter een trekker van te maken......

Toen ik echter een tijdje terug bezig was met de verkoop van mijn zender en de bijbehorende ontvangers kwam ik in Duitsland in contact met Jens Goedecke. Hij bleek een kleine webshop (www.modellbaujg.de) te hebben in 3D print artikelen en ombouwsets voor Bruder modellen. Ik heb toen wat met hem heen en weer contact gehad en uiteindelijk dus deze set voor de Volvo dumper thuis liggen.

Ik ga dus eens testen en uitproberen en kijken of ik met Jens zijn 3D print zaakje en mijn Youtube kanaal een samenwerking kan creëren.

En ja ik heb ook zo'n ding, een 3D printer mar dit is even wat anders nu.

Afbeelding

Afbeelding

Even de typeaanduiding vast weggehaald. Volgens Bartje is dit model omgerekend op basis van 1:16 ca 11 meter en 1:15 een kleine 10 meter. De A30G is ruim 10 meter. Die zit er het dichtste bij denk ik.

Afbeelding

Van een aantal Bruder demontages is wel info te vinden maar ik vond deze het beste.

Afbeelding

Hatseflats, binnen 10 minuten kontje uit elkaar en....

Afbeelding

Deze leek wat moeilijker?!

Afbeelding

Maar 20 minuten later ook geklaard. Wel handig zo'n filmpje. Veel clips kunnen er ook af maar een paar moet je echt laten staan al zijn we modelbouwers en lossen dat ook op toch?

Dan tot slot even een blik op het 3D spul.

Afbeelding

De assen en de servo houders. 25mm gearmotoren met 100 rpm komen erin.

Afbeelding

De spindels met N20 motoren. Zouden sterk genoeg moeten zijn is mij verzekerd.

Afbeelding

En dit deel van de set maar dit ga ik vooralsnog niet gebruiken. De zwarte ronde dingen zijn adapters om de originele wielen te gebruiken. De gele velgen hebben ook een adapter ingebouwd en zijn voor standaard crawler banden bedoeld. Ik vind ze wat smal op het eerste gezicht. Ik had echter nog andere banden en die ga ik gebruiken denk ik. Daar moet ik dan zelf velgen voor printen.

Ook hier weer eerst technisch werkend en testen en op een later tijdstip meer details toevoegen.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Volvo A30G Dumper

Bericht door Rolf »

We beginnen maar eens met de aandrijving.

Afbeelding

Het geheel is gemaakt voor 25mm gearmotoren. Ik heb gekozen voor 12v (3S lipo) en de 100 rpm variant. Dat lijkt mij snel genoeg. De echter heeft een max snelheid van 50 km/h.

Solderen dus van de motor en laden van de assen met die motoren.

Afbeelding

Afbeelding

De maker/bedenker ModellbauJG heeft er wel over nagedacht. De buizen schuiven in elkaar en locken op een messing pin die er doorheen loopt en die teven ook de pendelas is voor de achterste as. De voorste as draait maar heel beperkt op het middelpunt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit soort dingen zou ik niet kunnen bedenken. Ik begrijp dat iemand die dit maakt de bestanden ook niet afgeeft of verkoopt dus daarom wil ik voor dit soort zaken best wat geld uitgeven en ook wel wat promotie doen. Ik heb deze set voor de goede orde niet voor niets gekregen maar geruild met een aantal ontvangers.

Afbeelding

De draden wel lekker lang gelaten want niet is vervelender dan op het laatste ergens 3 cm te kort komen..... (ervaring meermaals opgedaan)

De as klik je met het centrale deel in de originele klikhouders van Bruder. Wel vooraf met de dremel links en rechts ruimte maken om de as vrij te kunnen laten pendelen en draaien.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bij de vooras moest er ook een stuk uitgedremeld worden. Ook dat was even passen en meten. Op de foto's van Jens die ik had gekregen was het niet geheel duidelijk maar na even puzzelen was het duidelijk.... Er klopte iets niet.

Afbeelding

Uiteindelijk komen de bevestigingspunten van de as aan 1 kant uit in een weg gedremeld stuk.
Dat kan niet. Inmiddels is dit aangepast bij Jens.

Afbeelding

Aan de andere kant heb ik ook 2 gaatjes bijgeboord. De bolkopjes.

Afbeelding

En aan de binnenkant een kokertje alu van 10x10 mm geplaatst die de boel weer lekker stijf zet zeg maar.

Afbeelding

En de vooras zit er ook in. Dit is zeker geen plug en play setje voor iemand die denkt ik zal wel even snel. Maar het is wel leuk om te gebruiken en om voor ver onder de MFZ Blocher prijs een leuke Bruder Volvo dumper neer te zetten. Ben benieuwd naar de prestaties als ie klaar is.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Volvo A30G Dumper

Bericht door Rolf »

Ik begin nu met de stuurinrichting.

Afbeelding

Deze houders zitten bij de set. Je kunt er 2 servo's op zetten of eentje in het midden.....drie kan ook maar waarom zou ik dat doen 8-)

Afbeelding

Nu moet je die krengen van onderen vastzetten en om de gaatjes dan op de juiste plek te krijgen....... Ik heb in de bevestiging draadeinden gedraaid en vervolgens afdrukken gemaakt in het plastic. Daar dan een gat geboord....

Afbeelding

Na een keer de achterste op de verkeerde plek te hebben geboord zitten ze nu beide goed en de servo's erin.

Afbeelding

De meningen over de besturing van deze Bruder dumper lopen uiteen. 2 servo's kan niet, 1 servo is te zwak, kan alleen maar met cilinders, moet met motor etc etc. Ik denk dat het met 2 servo's wel moet lukken. Ik kan met mijn mijn nieuwe zender zeer nauwkeurig mixen denk ik. Bovendien ben ik nooit zo heel onwies met mijn modellen. Sommigen rijden op buigen of barsten maar dat probeer ik meestal wel een beetje te voorkomen. Grenzen opzoeken kan maar ze zien en toch doorgaan..... niet mijn kop koffie.

Apropos grenzen..

Afbeelding

Afbeelding

De bij de set horende spindelcilinders. Ik heb ze een beetje los vast in elkaar gezet en van een N20 motor (zaten erbij) voorzien. Ik vermoed 200 of 300 rpm. Ik weet het nog niet zo. Op zich best sterk. Ook los vast in elkaar moet ik veel kracht zetten om ze te laten stoppen. Denk dat ze een volle bak zand wel wegdrukken. Maar deel van de onderdelen zijn ook geprint. Koppeling motor en spindel bijvoorbeeld en ook de moer op de spindel. Weet niet hoe duurzaam dat allemaal is. Ook moet ik nog eindschakelaars inbouwen dan. Misschien kan ik die nog eens voor wat anders gebruiken. Heb wel een idee.


Omdat ik toch veel zin heb in de dumper en de modelbouwkas weer wat vulling heeft sinds de laatste verkopen heb ik besloten ook een set actuators te bestellen. Deze hebben al eindswitches en moeten minstens zo sterk zijn en....zien er wat subtieler uit. Heb ook gedacht over een spindel gewoon onder de bak zoals Blocher dat heeft maar vind ik optisch toch beetje minder, niet zo passend. De actuators hebben 15 daagse levering dus hoop dat ze op tijd zijn.

Afbeelding

Dan de regelaar. Deze van Hobbywing gaat het worden. Goed instelbaar, ook achteraf, en goede ervaringen mee.

Afbeelding

De boel alvast een beetje indelen en kijken waar alles moet komen.

Afbeelding

Hier de motorpower centrale. Regelaar draden komen hier samen met die van de vooras en de achterassen. De kabels van de achterwagen koppel ik met een stekker zodat deze evt losgemaakt kunnen worden bij een demontage.

Afbeelding

Middenvoor de regelaar met de wago klemmen voor de stroom.

Afbeelding

Aan de andere kant komt de ontvanger (bakje moet ik nog printen) Hier zie je achter de ESC de BEC zitten voor de stuurservo's.
Deze krijgen dus niet de stroom via de ontvanger maar van een BEC. Signaal komt via de ontvanger.

Afbeelding

Dan het schoeisel. Ik gebruik uiteindelijk eigenlijk alleen de aandrijving van de ombouwkit. Ook voor de wielen/banden ga ik een andere kant op.
De banden zijn dezelfde als de voorbanden op de Case Optum trekker. De velgen ook. Deze print ik zelf. Dit keer van PETG. Het is een velg van Thingiverse die ik op 105 % afdruk.

Afbeelding

Afbeelding

Met support en zonder.

Afbeelding

Bij de velg hoort eigenlijk een wielhub. Deze vervang ik door mijn eigen wielschijf met 12 mm hex.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ze krijgen natuurlijk nog een andere kleur en voor de aankleding met een naafdop oid heb ik ook nog wel een idee.

Inmiddels zijn er 3 velgen klaar. Ik print ze dus massief van PETG. Duurt goed 7 uur per velg. De schijfjes 1,5 uur zo'n beetje.
Er komt nog schuim in de banden en wat gewicht in de velgen.

Ze moeten natuurlijk ook nog een keer gespoten worden, mogelijk spuit ik zelfs de hele dumper maar eerst wil ik eind september er 2 evenementen mee rijden als een soort stress test.

Afbeelding

Opleuken komt dan met onder andere de cabine en verlichting. Dit is volgens mij de eerste Bruder die ik heb gezien die stickers op het dashboard heeft.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
theDutchguy
Lid van MBVP
Berichten: 223
Lid geworden op: 18 nov 2012 19:42
Echte naam: Arvid

Re: Volvo A30G Dumper

Bericht door theDutchguy »

Hoi Rolf,

Erg mooi project weer.
Ook mooi dat je gelijk weer modificaties aan brengt.
De printerstaat weer niet stil :lol:
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Volvo A30G Dumper

Bericht door Rolf »

Ik kopieer graag maar verwerk ook graag mijn eigen ideeën in een model. Het gaat bij mij ook om de sfeer en het zogenaamde ontbruderen. De originele wielen dan gebruiken vind ik persoonlijk niet zo mooi. Bovendien verwacht ik van deze banden ook veel meer grip.

Weer verder met de aandrijflijn.

De adapter komt dus op de motor.

Afbeelding

Er komt nog een afdekking rond de as hoor.

Afbeelding

De velgen wat gewicht geven. Zo krijgen ze er 45 gram bij en komen ze op 107 gram per stuk.
De zwarte velgloodjes heb ik via Amazon gevonden. Vond wel handig dit spul op voorraad te hebben en via mijn garage niet te krijgen in grotere hoeveelheid. Voor Bruder ombouw en ook nog de Carson heftruck goed te gebruiken.

Afbeelding

Afbeelding

Even provisorisch neerzetten en beeld eens bekijken. Lijkt mij prima. De banden zijn gevuld met schuim. Pas bij belasting kan ik zeggen of dat goed gaat cq voldoende is.

Afbeelding

Afbeelding

Dan is de stuurinrichting aan de beurt. De stuurstangen moeten geïnstalleerd worden. Ik ga M4 rod ends gebruiken met M4 draadeinde. Maar daarvoor moet er nog wat ruimte komen. Dus eerst maar eens de boel beetje in elkaar en strepen...

Afbeelding

Afbeelding

De hele meuk wegdremelen is zo gedaan maar zeker nu is het opletten dat je niet te veel weg haalt maar ook dat je het model niet onnodig verzwakt. Mogelijk moet dit punt in de toekomst ook meer aandacht krijgen want de krachten op dit draaipunt lijken mij best groot.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Volvo A30G Dumper

Bericht door Rolf »

We gaan verder met speulen!!!

Afbeelding

Bij een eerste demonteerpoging toen ik de dumper net had heb ik een nokje afgebroken van het draaischarnier. Op de foto zie je het onder nog wel en boven niet meer. Hierdoor komen de krachten scheef op dit onderdeel.

Afbeelding

Ik kon niets anders bedenken dan dit, 2 m2 boutjes. Iets erop lijmen lijkt mij niet sterk genoeg.

Afbeelding

Je ziet er dadelijk niets meer van en voorlopig doet het zijn werk.

Dan de opbouw van de cabine. De bedoeling is dat de lipo accu onder de motorkap komt. In 1e instantie was het mijn bedoeling om dan de hele bovenzijde van het voorste deel eraf te halen. Deze zit dan nog licht vergrendeld met onder andere de spiegels en de handreling.

Nadeel hiervan is dat alle verlichting etc die juist in deze kap zit of met een langere kabel vast moet zitten of een stekkerverbinding moet hebben. Omdat er ook al geen reuzenlipo in past vond ik dat ook weer niet zo handig. Je moet toch 1 a 2 keer wisselen met een demo denk ik.

Ik heb verschillende oplossingen voorbij zien komen voor de kap maar eentje sprak mij het meeste aan.

Afbeelding

Dit is de voorzijde dicht....

Afbeelding

en hier het luikje los. Dit gele deel is een los body stukje. De clips heb ik bewerkt en erachter wat ruimte gemaakt. Er moet nog een soort greepje aankomen.

Afbeelding

Hier moet dan de lipo in.

Afbeelding

Het "rooster" (van het luchtfilter volgens mij) in het gele deel terug gelijmd. Met dit deel van de bouw ga ik verder zodra ik de nieuwe lipo's heb. Zoals vaak passen mijn eigen lipo's weer net niet of het zijn de kleintjes van 1000mah die wel passen. Er komen nu lipo's van 2200mah 3S. Ik wil dan iets van een bakje maken.

Afbeelding

Kleine klusjes zijn er ook zoals de vooras afwerken.

Afbeelding

Afbeelding

Iets voor de uitlaat bedenken. Is in de maak want dit is geen gezicht natuurlijk.

Afbeelding

En in de tussentijd was de 3D printer weer klaar met de laatste aanwinst. Deze set heb ik van 3D cults gedownload.

Afbeelding

Dit is dus een klep voor de bak met geforceerde sluiting. Vooral op banen waar ook andere trucks rijden knoei je dan niet zo erg als de machinist er weer een asociale lading op heeft gegooid.

Afbeelding

Deze draaipunten zou je moeten lijmen maar ik ben niet zo'n lijmert eigenlijk. Doe er liever een boutje in. Weet niet of dit op den duur wel zou houden met secondenlijm of Ruderer en epoxy is zo'n geklieder voor zo'n klein dingetje.

Afbeelding

Afbeelding

De delen op het chassis.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De kiephoek mag nog wel iets groter maar ik moet eerst op de actuators wachten want die bepalen dat uiteindelijk mede.

Afbeelding

Ik ben best tevreden over hoe het loopt.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Volvo A30G Dumper

Bericht door Rolf »

Nu even wat zaken afronden zodat ik kan wachten op de actuators en hem voor de volgende 2 evenementen rijdend en kiepend heb. Als de actuators van Ali niet op tijd zijn gaan voor nood de geprinte die je eerder hebt gezien eraan.

Voor de rest mag ie zich bewijzen.

Ik heb Hobbyking nog nooit zo snel meegemaakt maar gisteren om 21:30 de lipo's besteld en vanmorgen waren ze er al.
Jammer genoeg wel die hele dikke stijve kabel eraan maar toch dat ook maar vast getackeld.

Afbeelding

Plaatje styreen erin gemaakt waar die nu op ligt. De stijve kabel heeft weer wel als voordeel dat ie nu binnenin naar boven draait weg van de servo's.
Daar komt nog wel een wandje in maar goed. Werkt nu wel.

Afbeelding

Dan het klepje. Het klikt best goed vast en ik wil er niet meer afdremelen dus er even een handvatje aangemaakt. Als je wat bewaard.....

Afbeelding

En Jacob heeft zijn tijd in de simulator (heeft iedereen toch tegenwoordig) doorgebracht. Hij is inmiddels aangenomen en zit op zijn plek met de gebruikelijke zeer overtuigende bout in zijn..... ahum ja, daar.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Volvo A30G Dumper

Bericht door Rolf »

De actuators zijn binnengekomen en dus ook wat tijd genomen hier werk van te maken. Op zich niet veel foto's gemaakt.

Afbeelding

Eerst maar eens de kiephoek meteen vergroten en de nokjes verkleinen.

Afbeelding

Bij het snel op het oog over de duim passen leek de houder voor de oorspronkelijke spindels redelijk pas te zijn.

Afbeelding

Met een afstandsbusje maar eens proberen dan. Je hoeft niet altijd een heidens karwei te beginnen als het ook rustug an kan.;)

Maar lukte toch niet goed. Ik wilde de bevestiging aan de bak zelf het liefst origineel houden omdat dit anders een moeilijker iets zou worden om het stevig en mooi te krijgen.

Afbeelding

Dit zijn overigens de waarden...Nu nog te zien maar meteen de stickers verwijderd. Je ziet soms nog mensen rijden met deze stickers erop. Waarom denk ik dan? Ook mensen die Bruder ombouwen en dan de "Spielgut" sticker nog op hebben zitten.....

Afbeelding

De bevestiging moest net iets lager komen te zitten dus mijn alu voorraad aangesproken.

Afbeelding

Tja en dit is het eigenlijk al. De kabels trekken en afwerken en het is alweer klaar. Even wat gewicht erin en 5 kg gaat zo omhoog. Morgen maar eens een schep zand erin.

Afbeelding

alweer een beetje aankleden, spatlappen aangepast.

Afbeelding

Afbeelding

Naafdopjes geprint.

De komende 2 weekenden heb ik rijdagen. Dan de dumper maar eens goed aan de tand voelen. Van de week even wat kleine optische zaken nog doen en dan testen!

In de toekomst dan verdere details verwerken, verlichting, misschien geluid en mogelijk ook het geheel spuiten. Daar denk ik nog even over na.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Volvo A30G Dumper

Bericht door Rolf »

Ja, lekker beetje freubelen 2.0 ;-)

Ik ben helemaal naar Hintergarten bei Hintertur gereden om de dumper te testen. De bak volgeschept met vochtige tuinaarde en rond gereden.

Er kwamen eigenlijk 3 dingen aan het licht.

Allereerst de bandendruk achter. Die was te laag. Bij een bocht en overgang van straatwerk naar kunstgras etc leek vooral bij de eerste as de banden er bijna afgedrukt te worden.

Dat hebben we als volgt opgelost. De voorbanden heb ik ongemoeid gelaten.

Afbeelding

Van dit schuim zaten er 2 lagen in. Een laag eruit gehaald.

Afbeelding

Afbeelding

En van dit schuim is er een zo breed mogelijke laag direct onder het loopvlak gekomen. De banden zijn harder nu en de hoek loopvlak en wang stabieler.

Opgelost denk ik.

Als tweede het pendelen om de langs as. Ik heb vermoedelijk bij de eerste achteras teveel plastic uit het chassis verwijderd. Deze as moet eigen in de lengte as zo goed als star zijn. Nu ging de hele achterzijde op 1 oor als ik met volle lading een bocht nam. Het gewicht zit ook best hoog met dat zand.

Omdat ik geen 2e chassis heb heb ik de as zelf tov het subframe "vastgezet"

Afbeelding

Hier zie je hoeveel de as tov het subframe kan kantelen.

Afbeelding

Deze gleuf is opgevuld met een plaatje styreen.

Afbeelding

Opgelost denk ik.

En ten derde de stuurinrichting. Ik dacht ter plekke in Hintergarten dat de stuuruitslag nog wel wat groter kon. Dit dan ook op mijn net nieuwe zender ingesteld maar een iets te grote sprong gemaakt met de knuppel op volle uitslag en pang. Kapot!

Afbeelding

Afbeelding

die stuurinrichting is een ingebakken zwak punt. Het sterkste zou zijn een motor met tandwielaandrijving als in mijn shovel maar dan ook een hele verbouwing. Er is ook een versterkte versie bij Magom HRC en bij Dres Mod te krijgen.

Ik heb er eentje van Stevensie nu....

Afbeelding

Zagen en vijlen.... Niet te veel ivm de sterkte bij deze vreemde vorm.

Afbeelding

Staaltje alu bewerking....ahum

Afbeelding

Afbeelding

Zo is het voorlopig denk ik stevig genoeg.

Afbeelding

Ik heb nog even de tijd genomen om met de stuurinrichting en de instellingen te klooien. Probleem is dat bij een grotere stuuruitslag de 2 servo's elkaar als het ware gaan tegenwerken. Ik ben geen meetkundige maar je ziet het punt als het ware waar de hoeken tussen de stuurstangen en de servo armen verkeerd gaan. Dit is zo denk ik niet op te lossen.

Ik wil nog wel een keer een poging doen om het met 1 servo te proberen. Er zijn nog wel wat dingen waarvan ik denk dat moet nog anders maar ik heb besloten gezien de tijd het nu eerst eens een weekend te proberen op de 24 uurs in de kas waar ik heen ga.

Kijken of inderdaad stuur anders moet en of er genoeg gewicht in het chassis zit bijvoorbeeld.

Voorlopig laat ik het optisch even zo. Helemaal overspuiten zal volgend jaar pas gebeuren (als ie er dan nog is, je weet maar nooit bij mij). Wil er nog wel een paar lampies in maken en een panieklicht. Dus ook maar wat stickertjes en een blusser erop... en de uitlaat natuurlijk!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jullie horen nog van me.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
skippy
Berichten: 31
Lid geworden op: 11 feb 2009 16:41
Echte naam: JOOST MANS
Locatie: Meerkerk

Re: Volvo A30G Dumper

Bericht door skippy »

Ziet er goed uit Rolf 👍
Plaats reactie